Friday, November 17, 2006

Syarikat tujuan khas bekal bahan binaan

KUALA LUMPUR: Pemuda Umno menggesa ditubuhkan syarikat tujuan khas (SPV) di kalangan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) untuk memecahkan dominasi atau kartel dan rangkaian pembekalan bahan binaan yang ketika ini dikuasai bukan Bumiputera.
Exco pergerakan itu, Datuk Reezal Merican Naina Merican, berkata SPV akan berperanan sebagai pembekal utama bahan binaan kepada semua kontraktor Bumiputera yang memperoleh kontrak kerajaan melalui skim pembekalan secara lebih sistematik.
Beliau berkata, SPV itu dapat menghapuskan ketirisan dalam kontrak kerajaan yang telah menyebabkan keuntungan ratusan juta ringgit yang sepatutnya menjadi milik orang Melayu berpindah ke tangan pihak lain.
Memberi contoh ketirisan tidak disengajakan, beliau berkata, daripada keseluruhan nilai kontrak kerajaan, 15-20 peratus adalah upah, kos pengurusan dan bahan binaan (60 peratus) dan kos perkhidmatan seperti kos kewangan, insurans, pengangkutan dan sewaan (20 peratus).
"Pemerhatian Pemuda mendapati hampir 80 peratus daripada jumlah kontrak keseluruhan pergi ke tangan bukan Melayu. Ini kerana pembekal bahan binaan terdiri kaum Cina yang wujud dalam rangkaian kartel yang begitu kuat sejak sekian lama.
"Jika sudah begitu senarionya, apa erti Agenda Melayu jika kontrak yang bernilai RM1 juta umpamanya, hanya 20 peratus saja yang dinikmati kontraktor Melayu manakala selebihnya berpindah ke tangan bukan Melayu," katanya.

Ulasan: Kenapa kaum China perlu bolot semua peluang berniaga? Perlu ingat bahawa we are sharing the world. Ingat: Bolot dan kunci pintu semua peluang, yang tertindas akan menderita, 13 Mei berlaku lagi...

No comments: