Wednesday, September 05, 2007

Suharto akan dibicara

JAKARTA 4 Sept. – Pejabat Pendakwa Raya Indonesia gagal mencapai penyelesaian di luar mahkamah dengan bekas Presiden Suharto dalam saman sivil yang difailkan terhadapnya pada Julai lalu. Peguam-peguam pendakwa hari ini berkata, saman berkenaan bertujuan mendapatkan semula aset kerajaan dan juga kerugian yang dianggarkan berjumlah lebih AS$1.5 bilion (RM5.16 bilion). Aset dan kerugian itu dikatakan mempunyai kaitan dengan penyaluran dana daripada sebuah pertubuhan kebajikan yang dipengerusikan oleh Suharto kepada syarikat-syarikat yang ada kaitan dengan ahli-ahli keluarganya...(UM, 5/9/07).

Ulasan: Inilah kisah yang tipikal terjadi di negara membangun dan negeri miskin, pemimpin politik pelbagai peringkat menjadi kaya dengan cara yang tidak sah padahal kebanyakan rakyatnya menjadi papa kedana. Bukan kerana negara tidak punya apa tetapi kekayaannya di bolot oleh pemimpin, keluarga dan kroni yang sebenarnya curang kepada rakyat dan negara. Pastikan di mana-mana keadilan di tegakkan.

Ancaman samseng -- Kerajaan didesak lindungi penguat kuasa yang kini takut bertugas
IPOH 4 Sept. – Samseng-samseng kini semakin berani mengancam anggota-anggota penguat kuasa termasuk mengugut untuk menyerang, merosakkan rumah, harta dan mencederakan ahli-ahli keluarga mereka.
Sambil meminta kerajaan dan polis melakukan sesuatu untuk melindungi pasukan penguat kuasa yang menghadapi ancaman samseng dan tonto, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menyifatkan ancaman tersebut kini berada pada tahap kritikal. Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata, anggota-anggota penguat kuasa yang memerlukan perlindungan polis daripada ancaman samseng ialah pasukan dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP)...(UM, 5/9/07).

Ulasan: Jangan jadikan negara ini negara samseng dengan tidak payah ikut buku. Kebiasaannya di mana-mana pun samseng akan mengamuk bila penguatkuasa menolak rasuah dan melaksanakan undang-undang ikut buku. Siapa berkuasa, polis atau samseng?

Hanya usahawan bumiputera berdaya maju dibantu – TPM
KUALA LUMPUR 4 Sept. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan akan membantu usahawan bumiputera yang memiliki pengetahuan, kepakaran teknologi dan berdaya saing sahaja pada masa depan.
Timbalan Perdana Menteri menegaskan, bantuan tidak lagi akan diberikan kepada usahawan bumiputera yang mengenali pemimpin negara atau dikenali tetapi tidak mempunyai keupayaan untuk melaksanakan projek-projek kerajaan...(UM, 5/9/07).

Ulasan: Kalau mahu bangsa Melayu jadi hebat, jangan gunakan pengaruh politik pemerintah bila berniaga.

BPR siasat pegawai didakwa rasuah RM2j
SHAH ALAM 4 Sept. – Seorang pegawai atasan dari kumpulan pengurusan dan profesional di Pejabat Tanah dan Galian (PTG) di Selangor sedang disiasat Badan Pencegah Rasuah (BPR) atas dakwaan menerima rasuah RM2 juta. Pengarah BPR Selangor, Mohd. Jamidan Abdullah berkata, siasatan ke atas pegawai muda berusia 26 tahun itu dibuat setelah mendapat maklumat daripada orang awam...(UM, 5/9/07).

Ulasan: Pegawai muda cepat pula di siasat. Siasatlah tanpa mengira bulu. Ahli politik sila jangan masuk campur dalam sebarang kes yang melibatkan undang-undang dan peraturan. Siasat dan pastikan keadilan undang-undang berjalan. Apa hal dengan siasatan tak lengkap yang menyebabkan kes kalah bila berdepan dengan hakim dan pihak Peguam Negara selalu sangat menarik balik tuduhan?

Penternak diberi tempoh sehingga 21 September kurangkan babi

ALOR GAJAH 4 Sept. – Kerajaan negeri memberi tempoh sehingga 21 September ini kepada lebih 60 pemilik ladang babi Kampung Paya Mengkuang untuk mengurangkan ternakan mereka kepada 48,000 daripada 160,000 ekor yang sedia ada.
Ahli Parlimen Masjid Tanah, Datuk Wira Abu Seman Yusop berkata, semua pemilik ladang terbabit diarah berbuat demikian bermula malam ini...(UM, 5/9/07).

Ulasan: Kalau nak makan pun, jangan sampai menyusahkan orang lain.

Satu kapal diesel dirampas
BUTTERWORTH: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) berjaya mematahkan cubaan satu sindiket menyeludup keluar 275,000 liter diesel subsidi, dipercayai yang terbesar setakat ini, melalui Dermaga Prai di sini, semalam.
Ketika diserbu sepasukan penguat kuasa KPDNHEP pada kira-kira jam 5 petang, diesel subsidi yang dianggar bernilai RM500,000 itu, sedang dipam dari kapal Victory Star ke kapal Hai Soon yang berdaftar di Myanmar....(BH, 5/9/07).

Ulasan: Terima kasih kepada penguat kuasa KPDNHEP. Kalaulah rasuah di hapuskan dari negara ini, tentu negara makmur dan aman.

No comments: