Wednesday, August 13, 2008

Usah main politik wang: Pak Lah

SERDANG: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengingatkan ahli Umno tidak terbabit dalam politik wang dan meminta yang melakukannya segera menghentikan perbuatan berkenaan. Perdana Menteri yang juga Presiden Umno turut mengingatkan ahli tidak tersilap memilih pemimpin yang menggunakan politik wang kerana ia akhirnya akan merugikan diri sendiri dan perjuangan parti. Beliau berkata, tiada makna sokongan dan kemenangan yang diperoleh menggunakan politik wang…

Ulasan: Dalam keadaan nazak pun, UMNO tidak berupaya meninggalkan politik wang @ rasuah sesama sendiri. Mungkin kerana terlalu biasa mengamalkan kerana terlalu lama memerintah. Alah bisa bila sudah terbiasa. Apa khabar BPR, sudah menyiasat Pak Lah dan Najib? Bukan setakat siasat tapi bawa ke mahkamah untuk mendapat hukuman yang adil. Selamat tinggal BN/UMNO.

BPR boleh siasat UMNO
SERDANG 12 Ogos – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, Badan Pencegah Rasuah (BPR) dibenarkan untuk menyiasat kes-kes tertentu membabitkan politik wang pada pemilihan UMNO sekarang.
Bagaimanapun, Presiden UMNO berkata, ia hanya membabitkan kes yang memerlukan campur tangan badan itu dan bukan kesemua aduan membabitkan politik wang…

Ulasan: Siasatlah bila siapa saja sama ada individu, pertubuhan atau syarikat melanggar undang-undang negara.
Bukan setakat siasat tapi membawa ke mahkamah untuk mendapat hukuman yang adil.

BN mampu atasi Anwar
BUKIT MERTAJAM 12 Ogos - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam yakin Barisan Nasional (BN) mampu memberi tentangan hebat kepada Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh berdasarkan kepada semangat perpaduan yang ditunjukkan oleh ahli UMNO bahagian berkenaan. Menurut beliau, dengan adanya semangat perpaduan itu, BN mampu mengatasi Anwar dan merampas kembali Parlimen Permatang Pauh yang sebelum ini menjadi milik parti tersebut…

Ulasan: Kepada Pakatan Rakyat: Jangan over confident. Usaha semampu yang mungkin kemudian kita berdoa mengharapkan kepada Allah untuk mengalahkan BN/UMNO yang terkenal dengan keangkuhannya selama ini.

Lima hentian bas tumpuan 'ulat'
KUALA LUMPUR: Lima perhentian bas di negara ini iaitu Hentian Puduraya dan Hentian Putra di ibu negara; Terminal Larkin (Johor); Hentian Alor Setar (Kedah) dan Butterworth (Pulau Pinang) menjadi pusat tumpuan ‘ulat’ menjual tiket haram pada musim perayaan.
Perkara itu didedahkan Persatuan Pengusaha Bas Seluruh Malaysia (PMBOA) yang mahu kerajaan mengambil langkah berkesan untuk mengatasi masalah itu bagi mengelakkan pengguna teraniaya dan imej pengusaha bas tercalar...

Ulasan: Bila rasuah bermaharajalela di mana-mana, seolah-seolah sudah tidak ada undang-undang. Kita yang bersusah-payah menyediakan peraturan dan kita jugalah yang tidak menjalankannya kerana ada antara kita yang jatuh cinta dengan rasuah. Siapakah kita? Hamba kepada siapa?


Pelajar kolej bantah potongan 'keterlaluan' PTPTN
KUALA LUMPUR 12 Ogos - Kira-kira 1,000 penuntut kolej kejururawatan dan kesihatan swasta di sini berpiket bagi membantah pemotongan baki pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) yang terlalu tinggi dan tidak munasabah.
Mereka melahirkan rasa tidak puas hati terhadap jumlah baki yang diterima selepas dipotong untuk pembayaran yuran pengajian mereka di kolej berkenaan kerana ada penuntut mendakwa hanya tinggal RM10 dalam akaun bank.

Ulasan: Bila rundingan gagal terhadap agensi yang sepatutnya menolong rakyat menjadi zalim, gunakan kaedah lain asalkan tidak menjejaskan keamanan negara.

Anggota tentera udara diharam minum arak
BEIJNG 12 Ogos – Pihak berkuasa tentera China buat pertama kalinya mengeluarkan arahan melarang anggota tentera udaranya minum arak pada waktu makan tengah hari.
Rasional di sebalik pengharaman itu bagaimanapun tidak dijelaskan.
“Arahan ini bertujuan mengenakan kawalan lebih ketat ke atas anggota tentera menurut lunas undang-undang dan memelihara imej tentera udara menerusi langkah ketat,” menurut laporan agensi berita Xinhua, memetik sumber tentera sebagai berkata.

Ulasan: Arak ibu segala maksiat...

Detik hitam politik Thaksin
BANGKOK 12 Ogos - Keputusan bekas Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra untuk hidup dalam buangan di Britain menandakan detik hitam dalam kerjaya politik beliau tetapi boleh membuka peluang kepada sekutu dan musuh beliau untuk membaiki keretakan dalam masyarakat.
Thaksin semalam mengesahkan khabar angin pada hujung minggu apabila beliau mengingkari perintah untuk hadir di mahkamah dan sebaliknya terbang ke Britain…

Ulasan: Malunya diri kerana melanggar undang-undang sendiri.

No comments: