Thursday, June 18, 2009

Israel tidak tawarkan 'negara sepenuhnya'

BAITULMAQDIS 17 Jun - Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu tidak menawarkan penubuhan negara Palestin 'dalam bentuk klasik', kata dutanya itu ke Amerika Syarikat (AS) semalam, memetik beberapa had tentang kedaulatan yang dituntut negara Yahudi tersebut.

Netanyahu menggunakan perkataan 'negara Palestin' buat kali pertama Ahad lalu bagi menjelaskan kesediaannya menerima hasil rundingan dengan pemimpin Palestin. Bahasa yang digunakan adalah untuk mengurangkan ketegangan dengan Presiden AS, Barack Obama yang berlarutan sejak Netanyahu menjadi Perdana Menteri tiga bulan lalu.

Namun pemimpin Yahudi ini meletakkan syarat kepada AS dan kuasa dunia lain supaya memberi jaminan bahawa negara Palestin yang bakal diwujudkan tidak mempunyai tentera, kawalan ruang udara dan kedaulatan terhad dalam kawalan sempadan dan polisi luar…

Ulasan: Israel hanya mahukan negara Palestin yang tidak berdaulat: tiada tentera dan tiada kawalan ruang udara dll. Nama lain untuk penjajahan tetapi isinya sama. Lebih baik lawan tetap lawan. 

No comments: