Monday, December 14, 2009

NKRA: Najib Kena Kelentong?

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata beliau secara umumnya berpuas hati dengan pencapaian enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang dibentangkan kepadanya hari ini. Enam teras NKRA itu ialah mengurangkan kadar jenayah, memerangi rasuah, meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti, meningkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah, memperkasa prasarana luar bandar dan penambahbaikan pengangkutan awam dalam jangka masa sederhana.

Najib berpuashati...Najib berpuashati...alangkah peliknya!! Peliknya...ketika kadar jenayah meningkat, ketika indeks persepsi rasuah (CPI) semakin merosot, Najib berpuashati? Itu baru tentang jenayah dan rasuah, belum lagi tentang pendidikan, taraf hidup rakyat, prasarana luar bandar dan pengangkutan awam yang sampai kini ramai yang tidak berpuashati.

Atau NKRA yang dibentangkan kepada Najib cuma NKRA kelentong, dengan angka-angka kelentong untuk menyedapkan hati seorang PM yang keletihan kerana terlalu sibuk dengan pelbagai rangka lawatan ke luar negara? 
Atau sasaran pencapaian NKRA sengaja dibikin rendah bagi menunjukkan sasaran berjaya dicapai dan Najib boleh tersenyum bangga?

Apapun, Najib sudah katakan dia berpuashati dengan pencapaian NKRA. Sama ada Najib kena kelentong oleh menteri-menterinya dan menteri-menteri pula dikelentong oleh KSU-KSUnya ada satu hal lain....
~ pendikar gunung kriang

No comments: