Monday, February 12, 2007

Tiada siapa boleh halang pasangan HIV kahwin

KUALA LUMPUR 11 Feb. – Tiada siapa yang boleh menghalang penghidap HIV daripada berkahwin kerana tiada undang-undang yang boleh menyekat perkahwinan golongan itu. Namun, dalam kebanyakan kes di negara ini, penghidap HIV terutama beragama Islam faham dengan keadaan yang menimpa mereka dan tidak meneruskan hasrat untuk berkahwin.
Mufti Johor, Datuk Nooh Gadot berkata, biasanya apabila berlaku situasi itu, jabatan agama akan memanggil pasangan berkenaan dan menasihati serta memberi kaunseling terlebih dahulu.
“Kita sentiasa berbincang dengan mereka serta meminta mereka berfikir semasak-masaknya dan menunaikan solat istikharah untuk mendapatkan petunjuk dalam perkara ini.

Ulasan: Cantiknya Islam kerana melarang berkasih sebelum nikah. Bila meminang semak dahulu kesihatannya di samping kesungguhan beragamanya. Tapi kalau sudah kenal lama dan berkasih sebelum nikah menyebabkan unsur bias dalam pemilihan. Apa boleh buat dah berkasih dan beban yang di tanggung selama hidup oleh isterinya dan anak-anak nanti. Ingat Allah memberikan ketenangan dan ketenteraman melalui agamaNya.

No comments: