Thursday, April 23, 2009

Golkar tak sertai Demokrat

JAKARTA: Parti Golkar Indonesia tidak akan menyertai parti Demokrat pimpinan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono untuk membentuk sebuah kerajaan campuran menjelang pilihan raya presiden Julai depan. 
Susilo juga menghadapi cabaran daripada Parti Demokrat Indonesia-Perjuangan (PDI-P) pimpinan bekas pemimpin, Megawati Sukarnoputri yang membayangkan memulaukan pengundian bagi jawatan tertinggi negara itu selagi isu penipuan undi tidak selesai. 
Susilo, bekas jeneral, bakal bertanding bagi jawatan presiden bagi menerusikan pemerintahan buat penggal kedua. 
Beliau sebelum ini berkata, pakatannya bakal membabitkan Parti Keadilan Sejahtera (PKS) dan beberapa parti Islam lain bagi membolehkan beliau melakukan perubahan diperlukan. 
Parti Demokrat mendahului sokongan dalam pilihan raya parlimen 9 April lalu memberikannya kekuatan untuk membentuk pentadbiran baru bersama parti lain. 
Golkar yang berkuasa selama 33 tahun adalah parti utama dalam kerajaan sekarang yang memenangi hanya 14 peratus undi.
Undian yang disiarkan minggu lalu oleh Institut Kajian Indonesia atau LSI menunjukkan bahawa pertandingan tiga penjuru akan berlangsung dengan Susilo meraih 59.8 peratus undi, Megawati 18.9 peratus undi manakala parti Jusuf meraih 7.7 peratus... Reuters 

Ulasan: Pemimpin yang baik dan berakhlak suka negaranya menjadi baik. Salah satu yang jadi prioriti ialah menghapuskan rasuah/korupsi. 

No comments: