Tuesday, July 04, 2006

Hukuman gantung Mohd Abbas kekal

PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan semalam mengekalkan hukuman gantung sampai mati terhadap bekas pengawal keselamatan, Mohd Abbas Danus Baksan, kerana membunuh murid Tahun Empat, Nurul Huda Abdul Ghani, dalam rumah pengawal stesen pencawang masuk utama Tenaga Nasional Berhad (TNB) di Kampung Pekajang, Johor Bahru, dua tahun lalu.
Selain itu, dia juga dipenjara 20 tahun dan 24 sebatan oleh Mahkamah Sesyen Johor Bahru pada 26 Januari 2006 selepas mengaku salah merogol dan meliwat kanak-kanak itu.
Mayat Nurul Huda yang bogel ditemui tersandar pada dinding tandas rumah pengawal Tenaga Nasional Bhd dalam keadaan mencangkung. Mulutnya disumbat dengan sehelai kain dan tangannya memegang lehernya sendiri. Dia ketika itu hendak balik ke rumah selepas membeli barangan di kedai 500 meter dari rumahnya.

Ulasan: Terima kasih kepada PDRM kerana berjaya membawa kes. Mari kita sama-sama pastikan Malaysia selamat untuk semua.

Dari satu segi kita terpaksa terima kesalahan kita kerana kalaulah masyarakat kita atau instrumen/institusi dalam masyarakat kita telah berjaya mendidik Mohd Abbas menjadi orang yang kukuh agamanya, dia membela masyarakat dan negara, laksana Nabi Muhammad mendakwahkan kebenaran dan laksana Sayyidina Abbas yang berjuang menyebarkan hidayah keseluruh alam.

No comments: