Monday, July 09, 2012

Kartun hina Presiden Mesir disiar dalam Harian Metro




BeritaOleh: amkns

"Tindakan Harian Metro keluaran Sabtu, 7 Julai 2012 melukis dan menerbit lukisan seperti ini adalah sesuatu penghinaan kepada Islam! Dr Muhammad Morsi digambarkan seperti firaun dan Bulan Bintang, lambang Islam diletak di atas piramid.

Inikah cara Akhbar Malaysia meraikan kemenangan pejuang Islam di Mesir?

Sphinx adalah sebuah patung besar berbentuk separuh manusia, dan separuh singa yang terdapat di Mesir, di Dataran Giza, tepi barat Sungai Nil, sekarang di dekat Kaherah.

Ini adalah satu dari beberapa patung terbesar di dunia yang terbuat dari satu batu utuh, dan dipercayai telah dibangun oleh Mesir Kuno pada milenium ketiga SM . Kata "sphinx" berasal dari bahasa Yunani (Sphinx, dari kata kerja sphingo) yang berarti mencekik, karena sphinx dari mitologi Yunani mencekik orang yang tidak dapat menjawab pertanyaan teka-tekinya.

Pada tulisan-tulisan abad pertengahan, nama balhib dan bilhaw yang menunjuk pada Sphinx dipergunakan, termasuk oleh sejarawan Mesir Maqrizi, yang menyarankan penyusunan bahasa Koptik, tapi istilah Arab-Mesir Abul-Hôl, yang diartikan sebagai "Bapa Teror (Pengganas)," lebih banyak digunakan. -wikipedia

Justeru itu apakah Harian Metro cuba untuk menyatakan bahawa Dr Mursi itu Bapa Pengganas?

greenboc.blogspot.com

Kartun hina Presiden baru Mesir: Metro dikutuk

Tindakan akhbar Umno, Harian Metro Sabtu (7 Julai) yang sungguh kurang ajar dan biadap tergamak menyiarkan karikatur pemimpin Islam Presiden Mesir Dr Muhammed Mursi, menimbulkan kemarahan umum terutama di facebook.

Dengan mendapat perhatian dan komen beribu-ribu ulasan itu, mereka berkata Mursi ialah pesiden yang berjuang menegakkan Islam di Mesir dan tidak sepatutnya disamakan dengan Firaun. Bagi mereka, ini menunjukkan betapa jahil dan bangangnya pelikis berkenaan dan pengurusan akhbar.

Seorang pengomen berkata, Mursi merupakan pemimpin yang menghafal al-Quran bagaimana disamakan dengan Firaun. Mereka juga berpendapat, bagaimana negara luar hormatkan negara kita sedangkan akhbar yang berkaitan dengan pemerintah negara ini sendiri tidak prihatin dan sensitif dengan kartun berkenaan. Ini satu penghinaan terhadap rakyat Mesir dan umat Islam.

selamatkanpahang.blogspot.com



http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=News&file=article&sid=15392

No comments: