Thursday, April 20, 2006

Hidup perlu diteruskan di sebalik nahas kereta api

SUNGAI PETANI (UM 19 April 06) - Kira-kira 24 jam yang lalu, riwayat seorang ibu muda bersama dua anaknya berakhir di landasan kereta api di Taman Sri Wang, di sini.
Namun kematian tragis tersebut ternyata tidak `menghentikan' kehidupan penduduk sekitar kawasan berkenaan yang sudah 20 tahun menjadikan laluan itu sebagai jalan pintas ke Patani Jaya.
Penduduk yang terlibat sudah tentu mempunyai alasan tersendiri kenapa jalan pintas itu, yang mengikut istilah Keretapi Tanah Melayu Bhd. sebagai `menceroboh landasan' menjadi pilihan. Begitu juga dengan Allahyarham Zulkaidah yang memilih laluan berkenaan untuk menghantar anaknya ke sekolah.

Ulasan: Khabarnya sudah ramai mati di gilis keretapi KTM... Dalam sebarang kemalangan kalau seorang mati sahaja pun sudah terlalu banyak, kalau kita fikir ikut dunia maju. Pihak KTM ambil jalan senang dengan kata tindakan ceroboh, padahal berlaku sejak 20 tahun lalu. Kalau sayangkan rakyat binalah jejambat untuk kemudahan melintas jalan keretapi ATAU tutup terus (permanently sealed)laluan daripada digunakan setiap hari. Tak kan habis RM300,000 untuk sebuah jejambat...

No comments: