Monday, April 24, 2006

WHO THE MALAYSIANS TRUST MOST?

The Star 19.4.06 reported that the Business Ethics Institute of Malaysia (BEIM) commissioned a survey of 2,074 Malaysians on who they trust most in term of occupation. Doctors came up first and teachers second. Government ministers ranked 13th. Politicians were at the bottom of the 15-category list.

Ulasan:
Tahniah kepada guru kerana masih boleh dipercayai lagi seperti dulu. Teruskan dan pertahankan maruah guru. Kalau guru pun belot, apa akan jadi pada dunia?

Bagaimana Menteri kerajaan (BN) dan orang politik? Sila semak kekurangan diri sendiri sehingga menyebabkan pandangan orang ramai begitu rendah walaupun Negara dipenuhi oleh akhbar kroni yang sentiasa melaporkan cerita yang terbaik dari menteri-menteri dan orang politik khususnya dari BN. Apa yang sebenarnya dibuat oleh menteri dan ahli politik terus diperhatikan rakyat yang semakin terpelajar, mahu tidak mahu semakin sehari kita kena terima hakikat. Sila kaji habis-habis mesti ada sebab mengapa rakyat percaya peribahasa lama yang di ubahsuai: siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi menteri (BN setakat ini)….

Back to basic: Apa yang kita buat itulah menyebabkan imej (image) kita pada pandangan orang. Kalau kita bersungguh-sungguh melakukan sesuatu yang rendah menyebabkan imej kita rendah pada pandangan orang.

Jom kita sama-sama lakukan perkara yang halal lagi baik setiap masa. Itu lebih penting dari hanya membina imej pada pandangan orang…

No comments: