Thursday, August 03, 2006

Syor warta lokasi tanah tinggi berisiko berlaku bencana

KUALA LUMPUR: Kerajaan harus mewartakan semua lokasi yang dikenal pasti terdedah kepada risiko bencana alam dan melarang sebarang bentuk pembangunan di kawasan terbabit.
Pensyarah Fakulti Sains Alam Sekitar Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Latifah Abdul Manaf, berkata pewartaan penting bagi melindungi kawasan tanah tinggi daripada kegiatan yang mungkin menyebabkan tanah runtuh.
Semalam, akhbar melaporkan sekurang-kurangnya tiga negeri – Pulau Pinang, Selangor dan Kuala Lumpur masih melanggar peraturan Pusat dengan meluluskan projek perumahan di kawasan tanah tinggi 300 meter ke atas dan berkecerunan lebih 35 darjah.

Ulasan: Sayangnya kita yang kononnya maju dari sudut infrastruktur tapi tidak kisah dengan risiko bencana alam dari pembangunan yang kita luluskan. Selepas peristiwa bising macam nak kiamat tetapi akan berulang dari masa ke semasa. Jom kita maju dari semua sudut…

Walaupun undang-undang dan peraturan sudah ada, tapi kita langgar juga tanpa fikir kesan. Pihak BPR dengan kuasa yang ada patut campur tangan tanpa takut kerana kita ada cuma ada satu Malaysia. Kita bimbang rasuah semakin bermaharajalela dinegara kita.

No comments: