Thursday, August 17, 2006

Terengganu akan buat laporan polis

KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri akan membuat laporan polis berhubung penyebaran surat layang dipercayai dilakukan penyokong parti pembangkang yang mendakwa Islam Hadhari menyesatkan umat Islam.

Ulasan: Nama asal agama kita ialah Islam. Apa yang sibuk nak tambah Hadhari?


Kesantunan bahasa diabai: Dr Nik Safiah

KUALA LUMPUR: Kegagalan mengguna dan menghormati bahasa kebangsaan pada majlis rasmi bukan saja disebabkan kejahilan individu terhadap kesantunan bahasa, bahkan memperlihatkan kejahilan masyarakat.
Walau apapun bahasa yang dituturkan di rumah, rakyat negara ini sewajarnya menggunakan bahasa kebangsaan dengan baik pada majlis dan situasi bersifat kebangsaan serta tidak menghina bahasa kebangsaannya sendiri,� katanya ketika menyampaikan Ceramah Perdana Penterjemahan: Kesantunan Bahasa dalam Terjemahan dan Peranan Media di sini, semalam.
Nik Safiah berkata, kejahilan berbahasa menunjukkan kesantunan bahasa semakin terhakis.

Ulasan: Budi bahasa cara hidup kita.


Siswa perlu bebas berfikir

GEORGETOWN: Raja Permaisuri Agong Tuanku Fauziah Tengku Abdul Rashid berharap pelajar universiti tidak terlalu dikongkong kebebasan mereka, terutama untuk berfikir dan menerokai pelbagai ilmu.

Ulasan: Bebas untuk berfikir untuk maju kedepan. Bukan berfikir untuk bebas lepas dari tuntunan agama.


BPR sedia siasat tender projek RMK-9

GEORGETOWN: Badan Pencegah Rasuah (BPR) sedia menyiasat dakwaan ada projek dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) sudah 'dimiliki' walaupun tender terbuka belum dikeluarkan lagi.
Ulasan: Setuju dengan Pengarah BPR diatas supaya elakkan diri daripada terjebak dalam amalan rasuah kerana ia boleh menghancurkan negara dan tamadun bangsa. Jangan jadikan kekayaan sebagai motif utama (dalam hidup). Kita boleh cari kekayaan tetapi perlu dilakukan secara beretika dan berintegriti,

Bersama-sama BPR Selamatkan Malaysia dari Rasuah…


7,000 pelajar dibuang sekolah

PUTRAJAYA 16 Ogos – Sejumlah 7,000 pelajar dibuang sekolah sementara kira-kira 15,000 yang lain digantung persekolahan pada tahun lepas kerana terlibat dalam pelbagai perbuatan salah laku termasuk ponteng, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh
Omar.

Ulasan: Jom asuh mereka supaya menjadi manusia yang berakhlak…



Problems are Purposeful Roadblocks Offering Beneficial Lessons to
Ø > Enhance Mental Strength.(PROBLEMS)

No comments: