Wednesday, February 07, 2007

Pusat tahanan Simpang Renggam & Penjara Kajang terlalu sesak

Pusat tahanan Simpang Renggam terlalu sesak

SIMPANG RENGGAM: Kesesakan dan tekanan air rendah di Pusat Pemulihan Akhlak Simpang Renggam, di sini, punca bekalan air tidak mencukupi serta tahanan terdedah kepada penyakit kulit, kata Menteri Kerjaraya, Datuk Seri S Samy Vellu.
Katanya, pusat berkenaan mempunyai kapasiti menahan 2,500 tahanan, tetapi ketika ini terpaksa menampung sehingga 4,100 dengan setiap bilik perlu menempatkan lima hingga tujuh tahanan pada satu-satu masa...(7.2.07)

dan

Punca Penjara Kajang sesak

ALOR STAR: Penjara Kajang yang dibina untuk menampung 3,500 banduan kini mengalami kesesakan teruk apabila jumlah tahanannya mencecah 5,000 orang.
Pengarah penjara itu, Alnasif Mohd Alzafri Mohamed Adahan, penjara berkenaan turut menghadapi masalah tekanan air rendah yang berpunca daripada pembangunan pesat di sekelilingnya, terutama pembukaan taman perumahan baru.
Beliau berkata, pihak penjara tidak boleh menolak kemasukan banduan walaupun sudah sesak kerana ia boleh dianggap tindakan menghina mahkamah…(Berita Harian 8/2/07).…



Ulasan: Negara yang baik dan berkat akan mengecilkan penjara kerana semakin lama semakin kurang jenayahnya. Kalaulah pemimpin dapat di jadikan teladan..

No comments: