Friday, September 15, 2006

1.27mil spent on prisoners

At the Dewan Rakyat : SOME RM1.27mil is spent on expenses for prisoners in Malaysia every day – and of the total, RM489,090 or 38.3% is used to maintain foreign prisoners.
Deputy Minister of Internal Security Datuk Fu Ah Kiow said that as of Sept 4, there were 42,483 prisoners in the country, including 16,303 foreigners...(Star).

Ulasan: Dua perkara - 1). Kenapa semakin maju negara semakin ramai banduan? Analisis ruhi ialah negara kita maju mengikut model yang sebenarnya jauh dari rahmat Allah. Akibatnya semakin maju tapi jenayah semakin banyak menyebabkan kehidupan tidak aman. Kita perlu bertanya kepada pakar agama supaya Malaysia di cintai Allah.

2). Apakah rakyat Malaysia semakin SUKA dengan ketenteraman dan keamanan yang semakin mengecil dan menghilang ekoran dari ramai pendatang asing (meliputi tanpa izin dan dengan izin) yang yang bekerja dalam negara dan kadang-kadang membuat jenayah dan merosakkan budaya setempat? Kenapa susah sangat nak banteras pendatang tanpa izin dan hubungan rasuah dengan pendatang tanpa izin? Seolah-olah hukuman ada tidak menakutkan...

No comments: