Thursday, September 28, 2006

Misteri krisis gula -- Shafie: Bekalan kurang * Rafidah: Bekalan mencukup…Harga ayam naik lagi 40 sen..Beli, simpan Dinar mesti sedia hadapi risiko

Misteri krisis gula -- * Shafie: Bekalan kurang * Rafidah: Bekalan mencukupi
KUALA LUMPUR 27 Sept. – Kemelut bekalan gula di negara ini menimbulkan misteri dan jelas mengelirukan. Hari ini dua menteri yang ada hubung kait dengan hal gula ini memberikan kenyataan, tapi bercanggah…(UM).

Ulasan: Dua pihak yang terlibat dalam bekalan gula iaitu pengilang dan pengedar. Kedua pihak atau salah satu pihak bertanggung jawab dalam kemelut bekalan gula kini. Bukan pertama kali berlaku dalam negara kita. Serupa dengan kes simen dulu, bayar lebih boleh dapat simen. Semata-mata di ada-adakan bukan sebenar.

Rakyat Malaysia percaya kepada siasatan BPR dan PDRM.


Harga ayam naik lagi 40 sen
KUALA LUMPUR 27 Sept. – Tidak sampai seminggu selepas menaikkan harga ayam 65 sen sekilogram, Persekutuan Persatuan-Persatuan Penternak Malaysia (PPPM) hari ini mengumumkan kenaikan harga ayam sehingga 40 sen lagi berkuat kuasa esok.
Alasan mewajarkan kenaikan itu ialah permintaan melebihi penawaran dan kenaikan itu masih lagi di bawah harga siling yang ditetapkan…(UM).

Ulasan: Pengguna cerdik akan berfikir untuk membuat sesuatu (asalkan tidak melanggar undang-undang yang ada) supaya penternak di ajar bahawa ada cara lain untuk buat untung, bukan hanya menekan pelanggan. Antaranya boikot sampai turun harga…


Beli, simpan Dinar mesti sedia hadapi risiko
BACHOK 27 Sept. – Mereka yang membeli dan menyimpan Dinar yang diperkenalkan oleh kerajaan negeri Kelantan mesti bersedia untuk menghadapi risiko kerana nilainya sentiasa turun naik di pasaran tempatan dan antarabangsa, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin. Ini kerana Dinar, mata wang emas, hanya dilaksanakan oleh kerajaan negeri secara sendirian dan tidak boleh diterima oleh undang-undang (kewangan) negara, ujar beliau…(UM).

Ulasan: Dinar itu wang emas yang kebiasaannya nilainya berbanding sesuatu wang kertas sentiasa naik dari tahun ke setahun. Sila semak harga emas dari masa ke semasa. Sudah tentu lebih baik menyimpan dalam bentuk emas asli atau pun dinar emas terutama pada zaman infasi sekarang ini. Kuasa membeli yang ada pada emas atau dinar emas akan lebih kukuh berbanding wang kertas.

PM Malaysia dulu bercakap tentang penggunaan Dinar…pelik semua orang sokong. Sokong ideanya kalau ia bermanfaat untuk rakyat. Jangan hanya menyokong individu kerana individu tak kekal…

No comments: