Monday, October 02, 2006

Singapura pinggir orang Melayu secara sistematik sejak 1959

JOHOR BAHRU 28 Sept. – Masyarakat Melayu di Singapura telah dipinggirkan secara sistematik sejak Parti Tindakan Rakyat (PAP) memerintah republik itu pada 1959 dan Lee Kuan Yew menjadi Perdana Menterinya yang pertama, menurut seorang ahli politik veteran republik itu yang kini menetap di sini. Prof. Mohammed Yacob, bekas setiausaha politik kepada Ketua Menteri Singapura yang kedua, Lim Yew Hock berkata, peminggiran itu berlaku walaupun perlembagaan republik itu mengiktiraf hak kaum minoriti dan hak istimewa orang Melayu yang tinggal di Singapura…(UM).

Ulasan: Jelas dan nyata. Itu berlaku apabila orang Islam di perintah oleh orang bukan Islam kerana pada mereka tidak ada konsep ADIL seperti yang orang Islam faham. Yang penting ialah utamakan orang-orangnya.

Maaf pemerintah Singapura kerana kamu telah berlaku zalim kepada rakyat berbangsa Melayu selain dari bangsa China walaupun jelas kamu menghina perlembagaan kamu sendiri.


RM500,000 sehari tanggung PATI

KOTA BHARU 28 Sept. – Percaya atau tidak kerajaan terpaksa membelanjakan RM500,000 sehari untuk menanggung kos pendatang asing tanpa izin (PATI) yang ditahan di pusat-pusat tahanan seluruh negara. Pada masa ini kerajaan membelanjakan sebanyak RM30 sehari bagi seorang banduan warga asing apabila mereka ditahan…(UM).

Ulasan: Rakyat kena buat pilihan : Suka atau tak suka pendatang asing tanpa izin (PATI)? Wakil rakyat kena berbuat sesuatu supaya Malaysia tegas terhadap pendatang asing tanpa izin.


Kedaifan nenek 112 tahun dapat perhatian

KUALA NERANG: Kedaifan hidup seorang nenek dipercayai berusia 112 tahun dan terpaksa menjaga cucunya yang lumpuh yang disiarkan pada muka depan akhbar ini semalam, mendapat perhatian kerajaan negeri yang berjanji akan membaiki rumahnya…(BH).

Ulasan: Kedah maju untuk membantu orang yang miskin.

No comments: