Thursday, October 12, 2006

ASLI minta maaf -- Laporan dakwa bumiputera kuasai 45% ekonomi negara ditarik balik

KUALA LUMPUR 10 Okt. – Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI) hari ini memohon maaf ke atas laporannya yang dianggap salah dan tidak tepat kerana mendakwa bumiputera telah menguasai 45 peratus ekonomi negara.
Sehubungan itu, ASLI bertindak menarik balik laporan hasil satu kajian itu.

Ulasan: Selamat balik ke pangkal jalan. Kita perlu bersifat fatonah (bijaksana) persis Rasulullah s.a.w. menghapi kaum kafir dulu. Jangan mudah tertipu dan menipu orang.
Tidak setuju dengan Mirzan, Pengarah ASLI letak jawatan

LATEST: KUALA LUMPUR 11 Okt. – Pengarah Pusat Pengajian Polisi Awam Institut Kajian Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI), Dr. Lim Teck Ghee hari ini mengumumkan peletakan jawatan kerana mempertahankan hasil kajian kontroversi mengenai ekuiti bumiputera. Keputusan itu dibuat setelah tidak bersetuju dengan kenyataan Presiden ASLI, Mirzan Mahathir semalam bahawa kajian pusat itu mengenai pemilikan 45 peratus bumiputera ke atas ekonomi negara adalah salah dan tidak tepat.
Teck Ghee turut mengaku berbuat demikian demi mempertahankan kebebasan pusat tersebut dan kerja-kerjanya.
‘‘Saya mengambil tanggungjawab penuh ke atas kajian itu dan berpegang kepada hasilnya dan kajian lain yang terkandung di dalam laporan kami yang dihantar kepada kerajaan mengenai Rancangan Malaysia Kesembilan pada Februari 2006.

Ulasan: Memang sudah di jangka siapa di belakang laporan itu. Sekurang-kurangnya mengajar Menteri kita supaya meletakkan jawatan bila perlu.

No comments: