Tuesday, September 12, 2006

Sijil halal roti High 5 tamat hampir sebulan

KUALA LUMPUR: Stanson Bakeries Sdn Bhd, pengeluar roti High 5 didakwa masih menggunakan logo halal ke atas tiga produknya walaupun sijil pengesahan halal yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sudah tamat bulan lalu.
Semakan menerusi direktori halal Jakim mendapati sijil pengesahan halal untuk produk High 5 Sandwich Bread, High 5 The Original Super Sandwich dan High 5 Wholemeal Bread tamat pada 14 Ogos lalu…(BH).

Ulasan: Selagi orang Islam meninggalkan fardu kifayah dalam hal kehidupan dan bergantung kepada orang kafir untuk menyediakan makanan kepada kita perkara demikian akan terus berlaku. Seolah-olah kita mengharapkan orang lain iaitu orang kafir (we are left at the mercy of orang lain)untuk meneruskan hidup ini.

Orang lain apalah yang ada dan diharapkan selain daripada buat untung menjual barangnya kepada kita. Ertinya sampai bila kita boleh mengharapkan orang lain? Sampai bila kita jadi pengguna dan mengeluarkan tanda halal yang mengharapkan belas kasihan daripada orang lain? Orang lain dapat duit kita berjuta-juta, kita?

Kenapa orang Islam tak hasilkan makanan dan minuman kita sendiri...yang halal dan baik? Kita perlu keluar dari belenggu ini. Kenapa kita terlalu suka di belenggu sebegini cara walaupun 50 tahun sudah merdeka? Marilah kita keluar dari kehinaan ini.

Usaha kearah ini mesti ada, mesti dibantu dan berjalan terus.

Di samping itu semua orang Islam mesti berdakwah menyampaikan Islam sebaik cara kepada masyarakat majmuk iaitu kepada kawan-kawan kita orang yang kafir @ belum Islam....

Sekurang-kurangnya mereka mendapat peluang untuk memilih cara hidup Islam dari penyampaian kita. Selama ini kebanyakan dari mereka mendapat duit, menjadi kaya dari perniagaannya menjual barang dengan kita. Atau tidaklah hidup mati dengan jiran orang Melayu tapi mesej Islam tidak pernah diberikan oleh kita.

Jom bantu & keluarkan makanan sendiri dan sebarkan Islam kepada masyarakat majmuk...

No comments: