Wednesday, September 06, 2006

Keistimewaan Melayu, bumiputera kekal – Abdullah

KUALA LUMPUR 5 Sept. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, kerajaan akan terus mengekalkan kedudukan istimewa kaum Melayu dan bumiputera lain sejajar dengan kontrak sosial yang telah dipersetujui sejak merdeka.
Menurut Perdana Menteri, peruntukan bagi kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera lain terkandung dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
Kata beliau, kedudukan istimewa itu termasuk dari segi jawatan dalam perkhidmatan awam, pemberian biasiswa, bantuan pendidikan dan bantuan dalam bidang perniagaan serta perdagangan.
‘‘Namun begitu, dasar yang diperuntukkan oleh Perkara 153 perlu dilaksanakan mengikut undang-undang tanpa menganiaya, menidakkan atau mengabaikan mana-mana kaum lain,” kata Abdullah.
Perdana Menteri berkata demikian dalam jawapan bertulis pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini bagi menjawab soalan Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor). …(UM).

Ulasan: Setidak-tidaknya memberi harapan baru kepada orang Melayu setelah tongkat di buang dalam keadaan oran Melayu dan bumiputera tidak bersedia dengan jaringan meliputi pelbagai segi seperti kaum China.

Laksanakan dengan ikhlas tanpa mengira parti. Parti apa pun, kita perjuangkan Islam dan Melayu...

No comments: