Friday, September 28, 2007

Annuar: Pas mula reka tuduhan

KOTA BHARU 27 Sept. – UMNO Kelantan menyifatkan dakwaan Pas kononnya parti itu berusaha membawa masuk 40,000 warga Myanmar untuk didaftarkan sebagai sebagai pengundi di negeri ini sesuatu tuduhan tidak berasas dan menggambarkan ketakutan melampau pimpinan parti itu. ...(UM, 27/9/07).

Ulasan: Bukan lagi rahsia kerana semua rakyat tahu ada ramai warga negara asing yang mendapat kad pengenalan Negara ini dengan syarat mengundi BN. Siapa yang sebenarnya takut? Siapa sebenarnya musuh kepada negara?

Menteri Muda Sarawak kerugian RM400 ribu dalam rompakan
KUCHING 27 Sept - Seorang Menteri Muda Sarawak dan anggota keluarganya bersama-sama pembantu rumah dan pengawal keselamatannya diikat oleh empat lelaki bersenjatakan parang sebelum melarikan wang tunai dan barang kemas bernilai RM400,000 awal pagi ini...(UM, 27/9/07).

Ulasan: Menteri Muda Sarawak ada wang tunai RM400,000? Seronoknya jadi Menteri kalau harta itu sah halal. Menteri Tua tentu lebih hebat? Buatlah apa saja, asalkan halal.

Ketua Pendakwa Syarie ditahan disyaki rasuah
IPOH 27 Sept. – Badan Pencegah Rasuah (BPR) hari ini menahan Ketua Pendakwa Syarie dari Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) kerana disyaki terlibat dalam perbuatan rasuah. Penahanan ini merupakan kes rasuah kedua melibatkan pengamal undang-undang negeri ini....
Pada 6 September lalu, seorang hakim syarie ditahan BPR atas dakwaan menerima rasuah untuk ‘menyelesaikan’ satu kes melibatkan pegawai perhubungan pelanggan (GRO) yang dikendalikannya. Beliau ditahan oleh sepasukan pegawai BPR di sekitar bandar raya ini selepas didakwa menerima wang berjumlah kira-kira RM4,000
Kes tersebut akan disiasat mengikut Seksyen 11 (a) Akta Pencegahan Rasuah 1997.. ...(UM, 27/9/07).

dan

Tiga lelaki terima wang kontraktor dicekup
KUALA LUMPUR 27 Sept. – Badan Pencegah Rasuah (BPR) menahan tiga lelaki berusia 50 tahun kerana didakwa menerima wang rasuah berjumlah RM40,000 daripada seorang kontraktor...(UM, 27/9/07).

Ulasan: Selamat bertugas BPR. Pastikan pengamal rasuah samada bilis dan jerung serta orang politik di tangkap dan di adili untuk membersihkan negara ini yang rosak sepanjang BN memerintah.

Pindah RM35j ke Malaysia -- Defendan SwissCash diarah bawa balik wang dari akaun luar negara

KUALA LUMPUR 27 Sept. – Mahkamah telah mengeluarkan arahan supaya seorang defendan dalam skim pelaburan Internet SwissCash memindahkan semula kesemua wang berjumlah kira-kira RM35 juta dalam akaun bank miliknya di luar negara ke Malaysia.
Defendan terbabit, Amir Hassan diarahkan memindahkan wang tersebut yang kini disimpan dalam enam akaun bank di Hong Kong dan lapan akaun bank di Singapura...(UM, 27/9/07).

Ulasan: Gunakan akal dan kreaviti kita untuk mencari redha Allah.

Pelajar cedera digigit anjing
ALOR STAR 27 Sept. – Seorang murid tahun empat Sekolah Kebangsaan (SK) Kubang Teduh nyaris kehilangan kemaluannya apabila diserang dan digigit seekor anjing peliharaan berhampiran rumahnya di Gunung Keriang, di sini hari ini. Dalam kejadian kira-kira pukul 2 petang itu, Mohd. Nazri Abdul Hamid keluar menaiki basikal bersama seorang rakannya dipercayai untuk membeli ikan laga kira-kira 200 meter dari rumahnya. ...(UM, 27/9/07).

Ulasan: Bukan pertama kali peristiwa ini berlaku. Pastikan undang-undang di laksana.

No comments: