Friday, September 28, 2007

Gunakan hak mengundi – PM

KUALA LUMPUR 24 Sept. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, sebahagian orang Melayu telah mengabaikan tanggungjawab penting dalam menentukan kerajaan dan wakil rakyat yang mewakili mereka apabila tidak mendaftar sebagai pengundi.
Perdana Menteri menegaskan, orang Melayu mesti menggunakan hak mereka untuk mengundi bagi menentukan kerajaan dan wakil rakyat mereka melalui proses demokrasi. ...(UM, 24/9/07).

Ulasan: Sepatutnya pemimpin negara yang menerajui kerajaan Malaysia dalam semua peringkat mendidik rakyat cara yang betul dan tepat untuk memilih kerajaan dan wakil rakyat BUKAN dengan apa yang rakyat telah nampak depan mata iaitu dengan merasuah rakyat sewaktu kempen pilihan raya, menakutkan rakyat dengan polis dan polis pencegah rusuhan dan bermacam-macam cara lagi. Hasilnya kerajaan Malaysia akan sentiasa menjadi kerajaan yang prihatin kepada rakyat, wakil rakyat yang berjiwa rakyat dan bencikan rasuah. Yang tentu menang ialah rakyat dan yang selamat ialah negara. Parti politik contohnya BN/UMNO adalah tidak kekal dan boleh berubah, boleh datang dan pergi tetapi yang sudah tentu akan mendapat manfaat ialah rakyat dan negara.

BPR tahan pegawai polis milik harta RM9 juta
KUALA LUMPUR 24 Sept. – Seorang pegawai kanan polis berpangkat supritendan yang sebelum ini disiasat kerana disyaki mengumpul harta bernilai RM9 juta secara haram sejak beberapa tahun lalu ditahan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) hari ini...(UM, 24/9/07).

Ulasan: Kenapa kita seronok sangat mengumpul harta secara haram? Ingatlah hidup ini ujian yang di pertanggungjawabkan keatas setiap kita. Kadang-kadang kita mati dulu meninggalkan harta kita. Ini menunjukkan semua makhluk akan binasa.

Tidur dengan mayat ibu 12 jam
KUALA LUMPUR: Dua beradik berusia empat dan enam tahun terpaksa menyaksikan ibu mereka dan rakan serumahnya ditikam bertubi-tubi hingga mati oleh dua lelaki warga asing dalam kejadian di Jalan Metro Perdana Timur 2, Kepong di sini malam kelmarin...(BH, 24/9/07).

Ulasan: Polis dan kerajaan: Apakah warganegara tidak selamat lagi di negara sendiri ekoran warganegara asing bermaharalela?

No comments: