Friday, September 07, 2007

Betulkan integriti diri

PUTRAJAYA 6 Sept. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengajak rakyat agar menanam tekad untuk membetulkan integriti diri masing-masing supaya setiap yang dirancang akan membawa kebaikan.
Menurut Perdana Menteri, ini termasuk melakukan muhasabah diri dengan bertanyakan soalan mengenai apa yang betul dan apa yang salah dalam setiap perkara yang dilakukan.
‘‘Dulu saya bercakap mengenai sistem penyampaian awam, berkaitan rasuah, disiplin dan peraturan. Banyak kali dah cakap, jadi hari ini saya ingin cakap pasal diri.
‘‘Yang bantah dan yang menyeleweng semuanya berpunca dari diri kita sendiri, sedangkan peraturan yang banyak itu adalah untuk memperkuat dan memperbetulkan manusia, semua itu termasuk pindaan undang-undang dan peraturan adalah untuk menjadikan kita orang baik,” katanya semasa menyampaikan ucaptama pada Konvensyen Integriti 2007 di sini hari ini...(UM, 7/9/07).

dan

Pupuk nilai integriti dari rumah
PUTRAJAYA 6 Sept. – Pemupukan nilai integriti mesti bermula dari dalam keluarga dan tidak boleh dipindahkan kepada orang lain, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.
Dengan itu, katanya, setiap ibu bapa terutamanya yang bekerja perlu mengambil tugas dan tanggungjawab itu dengan serius bagi mengelakkan kehancuran dalam masyarakat....(UM, 7/9/07).

Ulasan: Diri yang baik pun akan hancur bila negara mengamalkan rasuah. Kalau benar-benar sayangkan rakyat yang baik, segerakan tindakan untuk pelaku rasuah dan penyelewengan di dalam negara. Dengan kuasa yang ada lakukan apa yang perlu supaya negara selamat dari rasuah dan rakyat boleh nampak bahawa laksanakan apa yang di kata.

Ahli akademik setuju warna seragam sekolah ditukar
KUALA LUMPUR 6 Sept. – Ahli-ahli akademik bersetuju supaya warna pakaian seragam sekolah sedia ada ditukar kepada warna lain sebagai satu lambang bahawa sistem pendidikan negara sudah berubah dan berkembang maju.
Menurut mereka, warna putih dan jenis pakaian seragam sekolah sekarang boleh dianggap ketinggalan zaman kerana tidak pernah bertukar sejak sistem persekolahan wujud....(UM, 7/9/07).

Ulasan: Asalkan kemas. Fikirlah perkara-perkara lain yang lebih bermanfaat...

Syor BPR dijadikan suruhanjaya
PUTRAJAYA 6 Sept. – Konvensyen Integriti Nasional yang berakhir hari ini mengesyorkan agar Badan Pencegah Rasuah (BPR) dijadikan sebuah suruhanjaya.
Badan itu perlu menjadi sebuah badan bebas dan diberi kuasa untuk melakukan penyiasatan dan pendakwaan.
Perkara tersebut merupakan antara 21 resolusi yang diputuskan oleh lebih 1,200 peserta yang mewakili pelbagai sektor masyarakat pada konvensyen berkenaan....(UM, 7/9/07).

Ulasan: Rakyat menunggu-nunggu kerajaan Pak Lah melaksanakannya kalau benar-benar serius mahu hapuskan rasuah dari negara tercinta ini.

No comments: