Monday, September 24, 2007

Kempen boikot CUEPACS, MTUC untuk buka mata KPDN&HEP

KUALA LUMPUR 23 Sept. - Tindakan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) berkempen memboikot barangan keperluan yang harganya naik melampau bertujuan `membuka mata’ Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDN&HEP) agar bertindak lebih agresif dalam penguatkuasaan.
Presiden CUEPACS, Omar Osman berkata, kementerian itu perlu melakukan pemeriksaan dan mengambil tindakan sewajarnya bagi mengatasi masalah kenaikan harga barang yang membebankan pengguna sekarang.
Sehubungan itu, Omar meminta orang ramai hanya ke pasar dua hari dalam seminggu sebagai tanda memboikot kenaikan harga barang.

Ulasan: Dia punya barang, kita punya duit. Kalau pengguna bersatu untuk memboikot peniaga akan sedar kerana Pengguna Adalah Raja Dalam Perniagaan. Kalau kita boikot dia punya barang kita akan jadi bebas...

Angkasawan pertama Malaysia diketahui hari ini
KUALA LUMPUR 23 Sept. – Esok bakal melakar satu lagi sejarah negara apabila nama angkasawan pertama negara diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Di atas kertas, umum sudah mengetahui Dr. Sheikh Muszaphar Shukor ialah calon utama yang akan menggalas tanggungjawab tersebut manakala Kapten Dr. Faiz Khaleed diletakkan sebagai calon simpanan.

Ulasan: Nampak sangat kita terlalu jauh tertinggal di belakang kerana angkasawan pun akan di umumkan oleh PM. Rasa-rasanya kita lantik seseorang menjadi PM kerana ada kerja yang lebih penting.

Tiada pilihan raya umum dalam waktu terdekat
KUALA LUMPUR 23 Sept. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, pilihan raya umum tidak akan diadakan dalam waktu terdekat ini walaupun ekonomi negara berada pada kedudukan baik. Perdana Menteri berkata, beliau masih tidak mendapat ilham mengenai bila pilihan raya umum akan diadakan walaupun soalan itu sering diajukan kepadanya.

Ulasan: Cukuplah membodohkan rakyat. Sepatutnya di tetapkan lebih awal contoh minimum 6 bulan supaya semua parti yang sah boleh membuat persediaan menghadapi pilihan raya.


Orang Melayu tidak peduli soal politik
SUNGAI PETANI 23 Sept. – Rasa selamat tinggal di negara sendiri dan tidak mempunyai kesedaran politik merupakan antara punca sesetengah orang Melayu tidak mendaftarkan diri sebagai pengundi walaupun layak berbuat demikian.

Ulasan: Orang Melayu sudah tidak lagi menjadi sensitif lagi untuk memilih pemimpin (wakil rakyat) gara-gara politik UMNO. UMNO mengajar orang Melayu mengejar dunia tanpa mengira halal haram.

Polis kesan individu bakar Jalur Gemilang
KUALA TERENGGANU 23 Sept. – Polis yakin dapat mengesan individu yang membakar Jalur Gemilang semasa rusuhan di Jalan Sultan Mahmud, di sini pada 8 September lalu sebelum akhir bulan Ramadan ini.
Ketua Polis Terengganu, Datuk Ayub Yaakob berkata, polis menerima beberapa petunjuk baru yang membolehkan pasukan penyiasat mengesan individu yang melakukan perbuatan menghina simbol kedaulatan negara itu.

Ulasan: Kita pun hendak tengok siapa yang bersalah itu. Rasanya pemimpin PAS tidak akan menyuruh pengikutnya membakar bendera Malaysia kerana PAS sudah lama berjuang di negara ini dan kita tahu itu bukan caranya bekerja. Polis tangkap yang bersalah.

Fujimori di ekstradisi setelah tujuh tahun melarikan diri
LIMA 23 Sept. – Tujuh tahun selepas melarikan diri dari Peru, bekas Presiden Alberto Fujimori kembali ke Lima semalam untuk dibicarakan atas tuduhan menerima rasuah dan mengarahkan pembunuhan orang awam semasa pemerintahannya.
Fujimori, 69, segera diterbangkan dengan helikopter ke sebuah pusat tahanan sementara di Direktorat Operasi Polis Khas (DIREOS) sebaik sahaja mendarat di Lima selepas diekstradisikan dari Chile.
Bekas Presiden itu menghantar surat peletakan jawatannya menerusi faks dari sebuah hotel di Tokyo pada 2000 selepas perkhidmatan 10 tahun yang berakhir dengan skandal rasuah.

Ulasan: Siapa bersalah akan di adili.

Polis siasat motif dendam
KUALA LUMPUR: Jenazah Nurin Jazlin Jazimin, 8, selamat dikebumikan Jumaat lalu, namun persoalan mengenai motif mangsa disimpan hampir sebulan sebelum dibunuh serta mayatnya ditinggalkan di tempat yang mudah ditemui, masih belum terjawab.
Sehingga kini, polis dikatakan sedang mengkaji beberapa faktor yang berkemungkinan menjadi motif pembunuhan kejam itu, antaranya dendam terhadap keluarga mangsa.

Ulasan: Dendam itu datangnya dari hati yang kotor. Dunia dan kita telah melihat keburukan dendam. Kita perlu membersihkan hati supaya dunia menjadi seolah-olah syurga yang di cepatkan sebelum kita menikmati syurga yang sebenarnya di akhirat.

Umno Selangor perlu kuat: Najib
SHAH ALAM: Datuk Seri Najib Razak mahu Umno Selangor mempertahankan kekuatannya berikutan kedudukan negeri itu di Lembah Klang, kawasan penting yang menjadi tempat tumpuan putaran ekonomi, politik dan golongan cerdik pandai.

Ulasan: Selama ini rakyat Melayu meletakkan amanah kepemimpinan bangsa di bawah UMNO. Hasilnya pemimpin politik UMNO dari pelbagai peringkat mengaut kekayaan dan harta melalui cara yang tidak sah dan orang Melayu rata-ratanya menjadi melukut di tepi gantang. Orang politik UMNO sentiasa memekik Hidup Melayu di perhimpunannya dan meminta orang Melayu terus menyokongnya kerana perjuangan belum lagi selesai walaupun kita telah memberinya 50 tahun sejak merdeka.

Yang selesai ialah harta dan kekayaannya yang telah lama di bahagi-bahagikan sesama kroni mereka. Yang terhegeh-hegeh menyokongnya ialah kita. Apakan daya kita tertipu dengan janji mereka dan leka di buai mimpi sedangkan negara di kuasai oleh orang lain. Suatu hari rakyat Melayu akan sedar menolak UMNO turun dari persada kepemimpinan negara.

Majikan enggan dipersalah pekerja tak bayar PTPTN
KUALA LUMPUR: Majikan tidak seharusnya dipersalahkan atau menanggung akibat jika ada peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang bekerja dengan mereka tidak membayar balik pinjaman secara potongan gaji melalui Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
Kelmarin, Ketua Setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi, Datuk Dr Zulkefli A Hassan, berkata mulai 2010 kerajaan akan mewajibkan semua peminjam PTPTN membayar balik pinjaman secara potongan gaji melalui LHDN bagi memastikan peminjam membayar balik secara teratur dan tetap.

Ulasan: Nampaknya undang-undang negara ini berkaitan dengan kontrak begitu lemah sekali. Di manakah hak keistimewaan pelajar anak Melayu menerima biasiswa seperti di sebutkan dalam Perlembagaan negara?

China bukan ancaman kita
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata Malaysia tidak pernah menganggap pertumbuhan luar biasa China sebagai ancaman, sebaliknya sebagai wadah mempertingkatkan perhubungan dan rantaian kerjasama bagi menjana kemakmuran bersama.

Ulasan: Kalau berani katakan dengan terus terang bahawa Singapura adalah ancaman negara. Apa guna berjiran tetapi bersangka buruk. Senang kita menguruskannya.

Cubaan cipta rekod makan dalam air
LONDON: Beratus-ratus orang berkumpul di dasar sebuah kolam renang di Acton, barat London, untuk mencipta rekod bagi parti makan malam rasmi dalam air terbesar dunia, lapor akhbar The Telegraph.

Ulasan: Kita perlu ingat kebanyakan penyakit manusia berpunca dari makanan.

Kanak-kanak Asia jadi mangsa penyeludupan
LONDON: Beratus-ratus kanak-kanak, kebanyakannya dari Asia diseludup ke Britain untuk dijadikan mangsa perdagangan ganja yang semakin berleluasa di negara itu, lapor akhbar The Independent, semalam. Perangkaan yang diperoleh mendedahkan, ketika penjenayah terancang melonjakkan pengeluaran ganja pada paras tertinggi, sekurang-kurangnya seorang kanak-kanak ditemui polis dalam serbuan di kilang pengeluaran ganja.

Ulasan: Selamatkan kanak-kanak dari penyeludupan dan perhambaan.


Ayam diberi enzim babi: Mudah busuk
KUALA LUMPUR: Mungkinkah ayam daging yang diternak di negara ini diberi enzim babi untuk mempercepatkan tumbesarannya? Isu itu kini hangat diperkatakan di kalangan masyarakat Islam negara ini berikutan penyebaran satu e-mel yang membangkitkan persoalan sejauh mana ayam di Malaysia boleh dijamin bebas daripada enzim tidak halal, terutama babi...(hmetro, 24/9/07).

Ulasan: Tidak pelik perkara ini berlaku kerana umat Islam tidak lagi melaksanakan fardhu kifayah. Kita hidup mewah tapi menyerahkan maruah untuk di pijak. Hidup biar bererti. Terbukti hukum fardhu kifayah sesuai untuk semua zaman untuk kepentingan kita.

No comments: