Tuesday, September 11, 2007

Pembangkang ‘lemas’ punca rusuhan

KUALA LUMPUR 10 Sept. – Kejadian rusuhan dipercayai membabitkan pengikut parti pembangkang di Jalan Sultan Mahmud, Kuala Terengganu kelmarin disebabkan pembangkang berasa ‘lemas’ berikutan ura-ura pilihan raya umum akan diadakan dalam waktu terdekat ini. Ahli Parlimen Kemaman, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, pembangkang khususnya Pas kini bimbang mereka akan mengulangi prestasi buruk di Terengganu pada pilihan raya umum 2004...(UM, 11/9/07).

Ulasan: Siapa yang sebenarnya lemas? UMNO yang menang tapi takut kalah atau PAS yang kalah takut menang? PAS sudah berkali-kali kalah pun selama ini tak lemas. Minta SUHAKAM tolong siasat angkara siapa.

Pemuda UMNO buat laporan polis Jalur Gemilang dibakar
KUALA TERENGGANU 10 Sept. – Pergerakan Pemuda UMNO Terengganu hari ini membuat laporan polis berhubung tindakan perusuh yang dipercayai penyokong parti pembangkang membakar Jalur Gemilang dalam kejadian rusuhan di Jalan Sultan Mahmud di sini kelmarin. ...(UM, 11/9/07).

Ulasan: Minta polis siasat dan bawa pesalah ke muka pengadilan. Senang cerita...

Harga ayam naik Khamis?
IPOH 10 Sept. - Persatuan Peniaga Ayam Itik Perak memutuskan untuk menjual ayam pada harga melebihi harga siling yang ditetapkan oleh kerajaan bermula Khamis ini bagi mengelak daripada terus mengalami kerugian. Pengerusinya, Jimmy Chong Tong Sing berkata, perkara itu sudah dipersetujui oleh lebih 1,000 ahli persatuan yang mahu menjual ayam pada harga RM6.50 sekilogram berbanding harga siling RM5.60 sekilogram.
Beliau berkata, menyedari langkah mereka itu menyalahi undang-undang, semua peniaga bersedia untuk dikenakan tindakan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP). ...(UM, 11/9/07).

Ulasan: Kalau pengguna sanggup berlapar sekejap jom kita ajar peniaga bahawa pengguna adalah raja dengan kita memboikot perniagaan mereka. Selama kita terlalu manja dengan hidup ini selagi itu peniaga akan menyusahkan kita lagi dan lagi.

NGO anggap rusuhan memalukan negara
KUALA LUMPUR 10 Sept. – Insiden rusuhan membabitkan 750 orang dipercayai pengikut parti pembangkang di Kuala Terengganu hanya 10 hari selepas negara menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-50 disifatkan sebagai sangat memalukan.

Ulasan: Setuju kerana polis menembak menggunakan peluru hidup bila berdepan dengan rakyat yang tidak bersenjata. Bila lambat ikut perintah kena sebat dengan FRU; bila polis kena, rakyat kena tembak... Pihak FRU berseronoklah menghadapi rakyat yang serba lemah tetapi rakyat kelak akan bangkit melalui peti undi kerana rakyat hakim negara.

No comments: