Monday, September 03, 2007

Usah panjangkan isu pengadil karate

KUALA LUMPUR 2 Sept. – Malaysia mahu insiden pengadil karate Indonesia yang didakwa dicederakan anggota-anggota polis di Negeri Sembilan minggu lalu tidak dipanjangkan dan ia perlu dibenarkan diselesaikan melalui proses undang-undang. Menteri Luar, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, tindakan segelintir pihak mengadakan tunjuk perasaan seperti yang berlaku di Indonesia baru-baru ini hanya akan mengeruhkan keadaan dan menjejaskan hubungan akrab kedua-dua negara…(UM, 3/9/07).

Ulasan: Bila polis menyerang orang awam kenapa usah panjangkan isu? Sejak bila boleh polis menyerang orang? Nanti mungkin ada festival pertahanan diri dari serangan polis Malaysia.

Kenapa kerajaan Malaysia susah sangat hendak minta maaf kepada Indonesia. Sedihnya bila pendakwah tempatan mati di tembak tentera Filipina di Selatan Filipina lama dulu. Kerajaan Malaysia buat tak tahu saja. Tidak menuntut Filipina mengambil tindakan yang wajar mengikut undang-undang yang ada. Kerajaan Malaysia yang di lantik rakyat rupa-rupanya telah lama tidak menghargai nyawa rakyat...

Lanun Selat Melaka berkurangan
PUTRAJAYA 2 Sept. – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata, peningkatan kerjasama dalam kalangan negara pesisir Malaysia, Indonesia dan Singapura, telah banyak mengurangkan kejadian melanun di sepanjang Selat Melaka…(UM, 3/9/07).

Ulasan: Lanun Selat Melaka berkurangan, lanun mungkin terpaksa naik ke darat dan sedang hancurkan Malaysia. Selamat hapuskan rasuah dan penyelewengan dari negara ini.

Kesatuan pegawai JPJ mohon kuasa tangkap pesalah

PORT DICKSON 2 Sept. – Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia (KKPJSM) meminta kerajaan memberi kuasa kepada pegawai penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk menangkap pesalah undang-undang negara.
Presidennya, Hamzah Masri berkata, kuasa itu akan membolehkan pegawai penguat kuasa JPJ membantu agensi penguatkuasaan lain seperti polis, kastam dan imigresen sewaktu mengadakan tugasan rutin mereka di jalan raya…(UM, 3/9/07).

Ulasan: Bila pesalah siapa saja, tidak di tangkap dan di adili, tunggulah kesannya… Rakyat menunggu untuk memilih kerajaan yang prihatin yang tidak suka kepada rasuah dan tidak menyuburkannya.

Guru mahu saman 3 ibu bapa
KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) akan memfailkan saman terhadap tiga ibu bapa yang didakwanya membuat laporan palsu mengenai salah laku guru terhadap murid di sekolah kepada media.
Tindakan drastik itu, yang pertama seumpamanya diambil oleh NUTP, bertujuan memelihara maruah dan imej profesion keguruan di negara ini daripada cuba dicemari perbuatan pihak tidak bertanggungjawab sehingga menimbulkan keresahan masyarakat…(BH, 3/9/07).

Ulasan: Semoga imej guru yang sentiasa di hormati berkekalan. Ibu bapa silalah semak hala tuju didalam kehidupan ini.

JPJ tak layan ancaman mogok pengusaha bas
PORT DICKSON: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), tidak akan tunduk dengan ancaman pengusaha bas ekspres yang mahu melancarkan mogok berikutan tindakannya melaksanakan Ops Bersih II di seluruh negara mulai hari ini.
Ketua Pengarah JPJ, Datuk Ahmad Mustapa Abdul Rashid (gambar), berkata matlamat utama Ops Bersih II ialah menjamin keselamatan penumpang pengangkutan awam terutama bas ekspres, dengan memastikan semua pihak mematuhi peraturan…(BH, 3/9/07).

Ulasan: Selagi rasuah di jauhi, undang-undang akan di hormati. Pemimpin politik jangan campur urusan pentadbiran.

RM1j hadiah pertandingan Felda ceria

PEKAN: Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan berita gembira kepada warga peneroka sempena sambutan 50 tahun kemerdekaan negara apabila memperkenalkan Pertandingan Keceriaan Tanah Rancangan Felda Peringkat Kebangsaan yang menawarkan hadiah lumayan wang tunai RM1 juta bermula tahun ini…(BH, 3/9/07).

Ulasan: Asalkan jemaah pengadil adalah bukan orang politik parti pemerintah.

Lima perkara jayakan Deklarasi Makkah: PM
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam menggariskan lima perkara utama perlu dilakukan dalam memastikan kejayaan pelaksanaan Program Tindakan Deklarasi Makkah, yang diterima pakai Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) pada 2005. Perdana Menteri yang juga Presiden OIC berkata, lima perkara itu ialah mengekalkan iltizam politik, memperbaharui fikiran dan hati; mengiktiraf kepentingan modal insan; memperuntukkan sumber; menggerakkan komuniti antarabangsa dan bekerjasama meningkatkan kebajikan ummah…(BH, 3/9/07).

Ulasan: Di kebanyakan negera yang menjadi anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), pemimpin-pemimpin politik dari pelbagai peringkat adalah terdiri dari kaya dan berharta dari punca yang di dapati secara tidak adil dan kebanyakan rakyatnya miskin. Perkara yang ke enam perlu untuk setiap anggota OIC ialah menghapuskan rasuah dan penyelewengan dari negara masing-masing.

5,000 kanak-kanak Gaza kurang zat
GAZA: Kanak-kanak yang menderita kekurangan zat akan berdepan masalah kesihatan serius jika krisis di Gaza berterusan, kata pakar kesihatan kepada agensi berita The Media Line. Pengarah klinik perubatan Ard El-Insan di Bandar Raya Gaza, Dr Itedal Al-Khatib, berkata beribu-ribu kanak-kanak di Semenanjung Gaza menderita kekurangan zat makanan meruncing. “Kami berdepan banyak waktu sukar tetapi inilah yang terburuk dalam sejarah 23 tahun perkhidmatan kami,” katanya.

Ulasan: Jom bersama-sama selamatkan kanak-kanak ini kerana merekalah bakal pemimpin masa depan.

Penumpang berang
SUNGAI PETANI: Lebih 100 penumpang di Stesen Bas Ekspres Jalan Pekan Lama di sini, memecahkan cermin sebuah kaunter menjual tiket berikutan bas yang dijanjikan tidak muncul pada waktu ditetapkan, semalam. Mereka bukan sahaja berang bas ditunggu tidak tiba, malah penjual tiket di kaunter itu turut menghilangkan diri.
Penumpang terbabit sepatutnya menaiki bas Cepat Express, Triton, Express Kejora, Express Kesatuan dan Eagle Express bagi destinasi ke Ipoh, Kuala Lumpur, Melaka, Johor Bahru, Seremban, Kota Bharu, Temerloh, Kuantan, Kuala Terengganu, Kajang dan Shah Alam…(hmetro.com.my).

Ulasan: Syarikat sepatutnya menghormati masa penumpang. Bukan hanya pandai ambil duit dan menyusahkan penumpang.

No comments: