Monday, October 29, 2007

BI dalam Sains, Matematik ditangguh

KLUANG 28 Okt. – Penggunaan sepenuhnya bahasa Inggeris bagi subjek Matematik dan Sains dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang sepatutnya dilaksanakan tahun depan, ditangguhkan. Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pelajar yang menduduki ketiga-tiga peperiksaan itu tahun depan boleh membuat pilihan sama ada menjawab soalan dalam bahasa Malaysia atau bahasa Inggeris...(UM, 29/10/07).

Ulasan: Eloklah kita kembali semula menggunakan bahasa kita. Jepun, Peranchis, German, Russia menjadi hebat bukan bukan dengan mengutamakan Bahasa Inggeris.

RM260 juta atasi banjir di Pendang
PENDANG 28 Okt. – Masalah banjir yang sering berlaku di daerah Pendang turut mendapat perhatian Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mahu masalah tersebut diatasi segera. Beliau yang melakukan lawatan kerja sehari ke negeri ini mengambil kesempatan melawat Sungai Pendang dan mendengar taklimat ringkas oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) mengenai rancangan tebatan banjir di daerah tersebut...(UM, 29/10/07).

Ulasan: Jangan peruntukan habis tapi matlamat tak sampai.

10,000 atendan haram
KUALA LUMPUR: Lebih 10,000 pekerja asing bekerja secara haram di stesen minyak di seluruh negara dengan 50 peratus daripadanya menyalahgunakan permit kerja di sektor lain, termasuk perladangan, pembinaan dan perkilangan. ...(BH, 29/10/07).

Ulasan: Dulu kata di larang menggunakan atendan kerana mesti layan diri. Apa sudah dengan rakyat Malaysia, terutama Melayu, yang asyik berpesta tapi tak mahu bekerja.

Berbasikal tunai haji
LONDON: Seorang penuntut Islam Perancis bersedia melakukan perjalanan merentasi benua dengan berbasikal untuk menyertai kira-kira tiga juta umat Islam di seluruh dunia mengerjakan haji, lapor akhbar Nottingham Evening Post kelmarin.
Salim Moumou Eljeddahoui akan berkayuh sejauh 4,800 kilometer melalui negara berlainan untuk tiba di Makkah...(BH, 29/10/07).

Ulasan: Penuhilah seruan menunaikan fardu haji seupaya kamu.

No comments: