Friday, October 26, 2007

Rasuah: Bukti kerajaan komited

BANDAR BAHARU 25 Okt. – Pergerakan Pemuda UMNO menyifatkan tindakan agresif Badan Pencegah Rasuah (BPR) mendakwa mereka yang menyeleweng di mahkamah membukitkan komitmen kerajaan dalam membanteras gejala itu.Ini sekali gus, kata Naib Ketuanya, Khairy Jamaluddin, dapat menangkis tanggapan negatif kononnya kerajaan tidak bersungguh-sungguh dalam menangani masalah itu...(UM,26/10/07).

Ulasan: Rupa-rupa benar bahawa BPR hanya menjadi alat untuk kerajaan BN supaya rakyat nampak seolah-olahnya kerajaan serius memerangi rasuah dan penyelewengan. Semak semula kes yang adukan dengan kes dengan kes yang berjaya dalam mahkamah. Kenapa banyak kes tidak di siasat?

Selagi BPR di bawah PM (yang tidak kebal dari rasuah dan peyelewengan) di dalam kerajaan BN (yang tidak kebal dari rasuah dan peyelewengan) itulah peranan BPR selama ini. Sayang, kuat mengaum tetapi tidak berkuku. Kalau betul serius, kenapa ada perlindungan terhadap orang tertentu?

Barah: Wanita Saudi enggan dirawat lelaki
RIYADH: Seorang wanita Arab Saudi tidak menghiraukan barah yang semakin membesar dalam payu daranya kerana tidak mahu menanggung risiko dirujuk kepada doktor lelaki, seorang lagi diceraikan suami yang mengesyaki dia menghidap penyakit itu manakala seorang wanita lagi diheret menjauhi mesin mamogram kerana pengendalinya lelaki...(BH,26/10/07).

Ulasan: Negara yang kaya sewajarnya memberikan yang terbaik kepada rakyatnya.

No comments: