Thursday, October 04, 2007

Proaspirasi menang besar

KUALA LUMPUR 3 Okt. – Kumpulan proaspirasi mengulangi kejayaan besar hampir di semua institusi pengajian tinggi awam (IPTA) apabila berjaya mencapai kemenangan mutlak dalam pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) bagi sesi 2007/2008.
Pilihan raya kampus yang diadakan secara serentak di seluruh negara itu bagaimanapun menyaksikan kumpulan proaspirasi tumpas di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)...(UM, 4/10/07).

Ulasan: Selamat memerintah. Tanpa mengira nama sepatutnya semua rakyat di mana-mana negara tidak terkecuali pelajar IPT sewajarnya prokebenaran iaitu sayangkan menyokong kebenaran di mana saja. Rugilah negara kalau kerana habuan dunia kita menolak kebenaran. Tiadalah ada lagi selepas KEBENARAN melainkan kesesatan. Apakah kita yang terpelajar ini hidup untuk menyokong dan menegakkan rasuah dan penyelewengan kuasa dalam negara kita? Jadilah dirimu yang punya harga diri dan berpendirian tetap bukan hanya menjadi patung mainan.

Pengangkutan awam tuntut naik tambang hingga 600%
PUTRAJAYA 3 Okt. – Syarikat pengangkutan awam memohon untuk menaikkan kadar tambang antara 100 hingga 600 peratus mulai tahun depan dengan alasan kos operasi yang semakin meningkat...(UM, 4/10/07).

Ulasan: Tanda awal menunjukkan rakyat akan membayar harga yang akan meningkat.
Cara antik yang mudah bila rasa kos operasi semakin meningkat ialah menaikkan harga.

Batal kontrak telekom: Arroyo maklumkan Jintao
MANILA 3 Okt. – Presiden Gloria Macapagal Arroyo memberitahu Presiden China, Hu Jiantao bahawa kerajaannya telah membatalkan kontrak telekomunikasi bernilai AS$330 juta (RM1.12 bilion) yang diperoleh sebuah firma negara itu kerana didapati terbabit dalam skandal rasuah. Jurucakap Presiden, Ignacio Bunye berkata, Arroyo telah membincangkan pembatalan urus niaga membabitkan firma telekom ZTE Corp dalam pertemuan dengan Jintao ketika menghadiri Olimpik Khas 2007 di Shanghai, semalam...(UM, 4/10/07).

Ulasan: Tahniah kepada kerajaan Filipina yang nampaknya bertegas dalam hal rasuah. Agak-agak kerajaan Malaysia akan bertindak begitu walaupun di depan salah sebuah kuasa besar dunia?

No comments: