Wednesday, April 06, 2011

Obama & Guantanamo

Obama ketika mula menjadi Presiden pada 2009 berjanji untuk menutup Guantanamo dalam tempoh setahun, dengan menggambarkan kem tahanan itu sebagai simbol bagi segala pencabulan dalam ‘perang menentang keganasan’ yang dilancarkan oleh Presiden terdahulu, George W. Bush.

Namun, perbicaraan berprofil tinggi yang dirancang untuk Sheikh Mohammed dan empat lagi suspek anggota al-Qaeda itu di Guantanamo (akan dibicarakan oleh sebuah tribunal tentera di Teluk Guantanamo, Cuba dan bukan di sebuah mahkamah sivil di New York) menunjukkan Obama sudah berputus asa untuk menutup kem tahanan tersebut dalam tempoh terdekat ini.

Keputusan itu diambil pada hari sama Obama mengumumkan rancangan untuk bertanding semula pada pilihan raya Presiden 2012, dan juga menyusuli keputusan Mahkamah Agung AS, awal semalam untuk menolak tiga rayuan oleh tahanan Guantanamo yang membantah penahanan mereka tanpa tempoh ditetapkan.

Ulasan: Demikianlah Presiden USA…yang kalah di tangan Kongres . Once Barack Obama vowed to 'change the world'. Still Jews will have the upperhand. 

No comments: