Wednesday, May 10, 2006

Fesyen penari jadi isu

KUALA LUMPUR: Fesyen ’tunjuk dada’ atau berkemban di kalangan penari Makyong dan artis tempatan menjadikan perbahasan Dewan Negara semalam agak hangat apabila beberapa anggota, terutamanya wanita bangkit mempersoalkan kewajaran pakaian itu.

Senator Datuk Dr Jins Shamsuddin: Inilah yang berlaku bila ada yang menggunakan ’dirty mind’ dalam menafsirkan nilai artistik seperti ini.
Senator Datuk Dr Norraesah Mohamad: Dalam melihat persembahan Makyong, kita sepatutnya melihat gerak tari, jari-jemari dan ekspresi penari yang mempunyai maksud-maksud tertentu, bukannya melihat pada dada mereka.
Senator Sharifah Azizah Syed Zain: Adakah keindahan persembahan Makyong itu tidak cantik tanpa buka dada? Tidak bolehkah pakaian itu diubah kepada yang lebih Islam Hadhari?

Ulasan: Masalahnya menyentuh mengenai aurat yang wajib ditutup. Ada orang yang sudah terlalu biasa dengan membuka aurat menganggap perkara itu biasa pada hal itu luar biasa dari sudut agama kita. Kena belajar.

Alah bisa tegal biasa, bererti jangan biasakan diri dengan sesuatu maksiat, kerana ia menyebabkan iman lemah dan terlalu rendah tahap sensitiviti terhadap maksiat. Whatever had happened to us before,tolong jangan kotorkan anak-anak muda.

Apabila hati menjadi hitam...

No comments: