Wednesday, May 17, 2006

Kes khalwat paling banyak

KHALWAT dan berdua-duaan adalah kes yang paling tinggi dikenakan tindakan tatatertib mengikut Akta Universiti dan kolej Universiti (Auku) 1971.
Setiausaha Parlimen Kementerian Pengajian Tinggi, Datuk Dr Adham Baba, berkata sejak 1971 hingga awal tahun ini sebanyak 381,735 kes membabitkan khalwat dan berdua-duaan dikenakan tindakan tatatertib.
"Tindakan tatatertib juga dikenakan kepada pelajar yang terbabit dalam kes sosial lain seperti penyelewengan, mencuri, membawa nota masuk ke dewan peperiksaan dan meniru dalam peperiksaan," katanya menjawab soalan tambahan Siti Zailah Mohd Yusof di Dewan Negara, semalam.

Ulasan: KHALWAT dan berdua-duaan adalah kes yang paling tinggi: Rakyat patut menyalahkan kerajaan undian rakyat selama ini YANG TIDAK MENUTUP pintu-pintu kearah terjadinya khalwat di dalam dan di luar IPT. Bagaimana pelajar berzina dan mengandung tanpa nikah?

Sepatutnya kita memantau dan mengawal ini daripada berlaku kepada bakal pemimpin kita. Sesuatu perlu dilakukan supaya semua pelajar IPT menjadi warga dunia dan akhirat yang baik.

No comments: