Monday, June 09, 2008

Kerajaan beku lesen hypermarket baru

KL: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDN&HEP) akan membekukan sementara waktu permohonan bagi membuka cawangan-cawangan hypermarket dalam negara. Menterinya Datuk Shahrir Abdul Samad berkata pembekuan itu bertujuan melindungi kepentingan para pengusaha pasar basah yang menghadapi saingan hebat ekoran kewujudan hypermarket itu. Beliau berkata pembekuan itu hanya untuk permohonan yang baru sahaja, manakala bagi yang sudah diluluskan, mereka boleh terus beroperasi seperti biasa.
"Bagaimanapun kerajaan akan memberi kelulusan bagi permohonan yang dibuat oleh kerajaan negeri untuk membuka cawangan-cawangan hypermarket," katanya kepada pemberita selepas melawat pasar awam Batu Lanchang di sini hari ini…(Bernama,Isnin, 09 Jun 2008).

Ulasan: Dulu Pak Lah (lama sebelum menjadi PM) bercakap perkara yang sama. Tapi masa yang beredar menunjukkan perkara yang di janjikan itu hanyalah dongeng politik BN. Kepada semua menteri kerajaan BN: Kotakan janjimu. Jangan marah bila rakyat mengandaikan bila kerajaan negeri tiba-tiba memohon membuka cawangan-cawangan hypermarket sudah tentu kuasa politik negeri telah di salahguna oleh ahli perniagaan.

Prices to go up 10% next month
IPOH: Consumers can expect the prices of many essential items to increase by as much as 10% next month. Federation of Sundry Goods Merchant Associations of Malaysia president Lean Hing Chuan said sundry store owners have no choice but to raise the prices of goods not controlled by ceiling prices to survive the impact of the fuel price hike. Lean said canned food and other items with plastic packaging were likely to be sold at a higher price but declined to disclose the actual list of goods.
“Goods transported long distance by lorries are also expected to increase by at least 10%,” he said yesterday after the 87th anniversary luncheon of the Perak Sundry Shops Guild…(thestar.com.my).

Ulasan: Selamat tinggal BN kerana tradisi membebankan rakyat.

Ops sita bas bermula
KUALA LUMPUR 8 Jun – Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) mengarahkan 100 pegawai dan kakitangannya melakukan kerja-kerja penyamaran hampir 24 jam di terminal-terminal bas seluruh negara sejurus selepas mendapat laporan ada pengusaha bas ekspres menaikkan tambang tanpa kebenaran.
Hasilnya, setakat tengah hari ini tujuh permit melibatkan enam syarikat bas disita di Johor sahaja akibat pelbagai kesalahan termasuk menaikkan harga tiket tanpa kebenaran…

Ulasan: Semua boleh berjaya jika pegawai kerajaan tak makan rasuah.

Potong elaun menteri tidak rasional
PULAU PINANG 8 Jun - Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad menyifatkan cadangan untuk memotong elaun yang dinikmati oleh menteri adalah tidak rasional.
Sepatutnya, kata beliau, cadangan untuk menjimatkan wang kerajaan perlu difokuskan kepada aspek rasional dan bukan disebabkan oleh perasaan marah kepada menteri…

Ulasan: Di Malaysia, apakah menteri sentiasa membuat yang rasional? Kalau di negara maju, sudah menjadi budaya menteri letak jawatan bila kementeriannya terlibat dengan masalah. Di negara kita, kita pula berhempas-pulas mempertahankan kerusi walaupun rakyat tahu apa yang sebenar. Rupa-rupanya amalan yang tidak rasional sebagai salah satu ramuan yang membuatkan mereka jauh lebih maju dari kita..

Kakitangan awam dilarang kerja sambilan
KUALA LUMPUR 8 Jun – Kementerian Sumber Manusia tidak bersetuju dengan cadangan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) untuk membolehkan kakitangan kumpulan sokongan bekerja sambilan selepas waktu pejabat.
Timbalan Menterinya, Datuk Noraini Ahmad berkata, kakitangan awam tidak boleh melakukan kerja sambilan kerana ia telah terikat dengan perjanjian dengan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan dikhuatiri boleh mengganggu produktiviti mereka…

Ulasan: Pilihan yang ada: undi terus kerajaan BN atau undi Pakatan Rakyat dalam pilihan raya akan datang. Rakyat ada hak untuk memilih kerajaan yang prihatin kepada rakyat.

No comments: