Wednesday, June 04, 2008

Turki timbang batal kebenaran bertudung

ANKARA 3 Jun – Seorang pegawai kehakiman hari ini menyatakan bahawa mahkamah tertinggi Turki minggu ini akan mempertimbangkan untuk membatalkan undang-undang yang membenarkan pemakaian tudung di universiti.
Dua parti pembangkang meminta Mahkamah Perlembagaan memansuhkan undang-undang tersebut. Kebanyakan rakyat Turki berfahaman sekular melihat tudung sebagai lambang politik…

Ulasan: Orang lain sudah nun maju ke depan meninggalkan kita, orang Islam. Kita pula masih sibuk dengan usaha untuk membatalkan undang-undang yang membenarkan pemakaian tudung di universiti.
Bila kita lupa agama, kita akan sibuk dan habiskan masa membuat perkara2 yang kecil.

68,238 pemegang VOA tinggal lebih tempoh
KUALA LUMPUR 4 Jun - Sebanyak 68,238 dari 208,451 pemegang visa ketibaan (VOA) yang dikeluarkan Kementerian Dalam Negeri (KDN) gagal menunjukkan rekod keluar negara ini sejak pelaksanaan pas itu pada 1 September 2006.
Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Chor Chee Heung berkata, kesemua kesalahan warga asing yang memasuki Malaysia atas tujuan sosial itu mengikut Seksyen 15(4) Akta Imigresen 1959/63 kerana masih berada di dalam negara selepas tempoh masa dibenarkan. Menurutnya, bilangan terbanyak VOA yang tinggal lebih masa terdiri daripada warga negara India iaitu 35,912 orang, Pakistan (13, 014), Bangladesh (6,688), China (5,452) dan Sri Lanka (5,093)…

Ulasan: Sila buat peraturan membatalkan VOA kepada warganegara India, Pakistan, Bangladesh, China dan Sri Lanka.

No comments: