Wednesday, November 05, 2008

Sidang Dewan Rakyat ditangguh, pembangkang desak bajet baru

KUALA LUMPUR 5 Nov. - Persidangan Dewan Rakyat pagi ini ditangguhkan sehingga pukul 2.30 petang apabila kesemua ahli Parlimen pembangkang mendesak untuk mengemukakan Bajet 2009 yang baru kerana tidak berpuas hati dengan penggulungan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam.
Usul itu dibuat oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang inginkan penjelasan mengenai Bajet 2009 yang diluluskan dan mendakwa ia tidak serupa dengan apa yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, September lalu…

Ulasan: Najib mengambil kesempatan penggulungannya mengumumkan peruntukan RM7 bilion kesejahteraan. Lain pula gulungannya. Maklum baru sangat menjadi Menteri Kewangan tapi tak mengalah, tak mahu layan pertanyaan dari MP lain. Bila nak buat ucapan penangguhan Bajet 2009? Atau ertinya Bajet 2009 sudah jadi outdated? Lihat berita di bawah:
Pakej kesejahteraan rakyat rakyat
KUALA LUMPUR 4 Nov. - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan peruntukan RM7 bilion daripada penjimatan subsidi minyak untuk membiayai pelbagai langkah tambahan bagi memastikan kesejahteraan rakyat dalam menghadapi suasana ekonomi global yang semakin getir.
Menggulung perbahasan Bajet 2009 Kementerian Kewangan pada persidangan Dewan Rakyat, Timbalan Perdana Menteri menegaskan, langkah tambahan itu yang meliputi projek rumah rakyat hingga pendidikan prasekolah sebagai tanda dan bukti kerajaan amat prihatin tentang kesejahteraan rakyat…

No comments: