Tuesday, November 25, 2008

Bank Negara turun kadar faedah 0.25 peratus

KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia menurunkan kadar faedah tempatan sebanyak 0.25 peratus dalam usahanya merangsang pertumbuhan ekonomi negara.
Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) Bank Negara dalam mesyuaratnya semalam memutuskan menurunkan Kadar Dasar Semalam (OPR) bank pusat itu kepada 3.25 peratus daripada 3.5 peratus.
OPR adalah penanda aras yang digunakan bank di negara ini untuk menetapkan Kadar Pinjaman Asas (BLR) masing-masing dan penurunan itu bakal mengurangkan kadar faedah yang perlu dibayar peminjam…

Ulasan: ALLAH telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba, di batalkan mulai sekarang (Khutbah terakhir Nabi Muhammad s.a.w ini disampaikan pada 9hb. Zulhijjah Tahun 10 Hijriah di Lembah Uranah, Gunung Arafah). Negara kita, sayangnya, masih sayangkan riba. Jangan hanya seronok bekerja di Bank Negara.

Ahli Umno diminta tidak hukum calon
BANGI: Ahli Umno diminta tidak 'menghukum' calon yang bertanding pemilihan Umno Mac tahun depan sebelum mereka didapati bersalah terbabit dalam rasuah, politik wang atau salah guna kerana ia akan menjejaskan peluang mereka dalam pertandingan.
Ketua Pemuda Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata penghakiman menerusi media dikhuatiri menyebabkan ahli mudah menjatuhkan hukuman bersalah, walhal mereka perlu menjalani proses siasatan…

Ulasan: Kalaulah UMNO bertegas sedari dulu, tentu budaya rasuah dalam politik UMNO tidaklah seserius sekarang.

No comments: