Wednesday, January 31, 2007

Pelancong sensitif, kita?



ALOR STAR: Penemuan ratusan kubur lama di dasar Tasik Pedu, dekat Kuala Nerang, kira-kira dua tahun lalu dipercayai antara punca destinasi pelancongan itu tidak lagi dikunjungi sekali gus memaksa pengusaha tiga buah resort di situ menghentikan operasi mereka.
Ini berikutan penemuan ini dikatakan memberi kesan psikologi kepada pelancong dari negara tertentu yang mempunyai kaitan dengan kepercayaan sesetengah agama atau adat.
Pengarah Pelancongan Malaysia Kedah, Ammar Abd Ghapar, berkata satu ketika dulu ramai pelancong dari Singapura, Taiwan dan sebahagian pelancong Barat gemar menginap di Tasik Pedu, bagaimanapun selepas penemuan kubur itu jumlah pelancong semakin berkurangan.

Ulasan: Pelancong sensitif tapi kita amat tidak sensitif kerana kita sanggup buat resort di tempat kubur lama Muslim. Tidakkah kita saudara se Islam mereka? Mengapa tidak di pindahkan sewaktu membuat Empangan Pedu dulu. Jurutera,jurukur tanah dan staf yang bertugas biasanya tahu. Majlis Agama Islam Kedah sudah keluar fatwa waktu itu atau kerajaan kita buat tidak kisah saja?

Janganlah mentang-mentang kita lapar duit pelancong kita sanggup buat apa saja! Jaga agama, jaga maruah asas kehidupan sejahtera.

No comments: