Thursday, January 18, 2007

What racial friction?

What racial friction?

GEORGE TOWN: The state government has expressed surprise over a recent finding that Penang had the most cases of racial friction in the country.

Ulasan: Orang Melayu telah sanggup mengorbankan negara Tanah Melayu untuk mengambil pendatang asing bangsa China dan India untuk mencapai merdeka. Apa pengorbanan orang China dan India untuk itu? Kenapa orang China membolot semua peluang perniagaan sama ada secara jujur atau tidak (rasuah)?

Malaysia sebagai contoh di mana orang dari kumpulan minoriti yang sangat suka mempersoalkan sedikit hak keistimewaan yang di dapati oleh kumpulan majoriti padahal satu masa dulu telah di persetujui bersama.

Setakat ini berdasarkan apa yang berlaku di Singapura di bawah parti pemerintah PAP, orang Melayu akan di pinggirkan seperti di Singapura bahkan mungkin lebih lagi kalau orang China memerintah Malaysia kerana perjuangan parti orang China di Malaysia adalah perjuangan ras dan tidak lebih dari itu walaupun namanya berbeza.

Macam gergaji dua mata, di sorong makan, di tarik pun makan. Pi mai depa juga dapat. Kita dah dapat apa? Dan kita hilang apa?

Semua boleh berubah sekiranya orang Melayu Islam semarakkan dakwah di masyarakat majmuk kita.

No comments: