Wednesday, January 10, 2007

Semakan tol ikut perjanjian

PUTRAJAYA: Pentadbiran sekarang tidak boleh menafikan perjanjian sebelum ini, yang dibuat kerajaan dengan pemegang konsesi lebuh raya berhubung semakan kadar tol, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi…(BH, 10/1/07).

Ulasan: Hebat betul kerajaan BN/UMNO memegang kepada janjinya mengotakan perjanjian dokumen sulit perjanjian itu dengan pemegang konsesi walaupun rakyat merasakan ada sesuatu yang tidak kena.

Kenapa kerajaan diberi kuasa terlalu sedikit hingga membolehkan pemegang konsesi terus mengutip tol tidak kira sama ada syarikat mengaut keuntungan atau mengalami kerugian?

Untuk menyelesaikan masalah yang akan timbul setiap tahun bila kerajaan kena tunduk kepada pemegang konsesi, eloklah dokumen perjanjian itu TIDAK di jadikan dokumen rahsia lagi supaya ketelusan kerajaan di hormati.

Ketelusan dapat mengelakkan penyelewengan wang kerajaan @ wang rakyat. Kewujudan Akta Rahsia Rasmi (OSA) bukan untuk menggalakkan penyelewangan. Tidak ada sebab mengapakah OSA di pertahankan benar-benar oleh kerajaan BN sekarang seolah-seolah ada yang tidak kena di mana-mana. Hal-hal berkaitan keselamatan negara di persetujui menjadi rahsia rasmi tetapi bukan untuk menutup penyelewengan.

No comments: