Friday, November 09, 2007

Jangan sertai perhimpunan haram esok – Polis

KUALA LUMPUR 8 Nov. – Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengingatkan orang ramai supaya tidak menyertai perhimpunan yang dirancang di Dataran Merdeka di sini Sabtu ini kerana ia mampu mencetuskan kekecohan yang boleh menjejaskan ketenteraman awam. Katanya, memandangkan perhimpunan yang bakal diadakan tidak mendapat permit, polis tidak akan teragak-agak untuk bertindak tegas bagi menghalang perhimpunan itu daripada diadakan.

Ulasan: Tanpa merasa malu dan rasa bersalah sedikit pun apabila rancangan-rancangan jahat Polis melalui anggota cawangan khas (SB-SB) mereka melakukan provokasi menimbulkan kacau bilau dan mencetuskan keganasan di dalam beberapa siri perhimpunan aman yang lepas-lepas didedah dan dibongkarkan, kini pihak polis masih terus-terusan menggunakan taktik untuk menakut-nakutkan rakyat.

Setelah sekalian lama pihak polis yang sepatutnya menjaga keamanan tetapi telah meletakkan undang-undang di dalam tangan mereka, melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan undang-undang seperti mencabul, menyepak, menendang, menampar, mengkasari malah menembak orang ramai menjadikan imej polis sejijik najis yang tidak pernah menjadikan polis sedar dirinya bahawa mereka juga perlu mematuhi undang-undang.

Keputusan Mahkamah Tinggi yang mendedahkan perlakuan ganas dan jelek pihak polis di dalam kes Abdul Malek adalah justifikasi terhadap kebinatangan polis selama ini.

Justeru itu rakyat sudah tidak dapat menerima serta memaafkan polis, apatah lagi amaran atau ancaman, yang selama ini rupa-rupanya polis bertindak membelakangkan undang-undang tetapi tanpa tahu malu menyuruh oranglain mematuhi undang-undang.

Kuasa sebenar bukan di tangan polis, bukan di tangan parti pemerintah, bukan di tangan pegawai-pegawai kerajaan yang bongkak, sombong dan angkuh, tetapi kuasa sebenar adalah di tangan rakyat terbanyak.

Benar kita ada institusi parlimen, benar kita ada sistem pilihanraya, benar kita memilih wakil rakyat melalui peti undi di dalam demokrasi, namun perkara pokok yang menjadi persoalan kini ialah terdapatnya penyelewengan serta korupsi perjalanan sistem pilihanraya yang dilakukan oleh pihak keajaan melalui agennya Suruhanjaya Pilihanraya.

Maka itu perhimpunan aman BERSIH ini di adakan. Menuntut sistem pilihanraya yang adil dan bersih supaya tidak ada lagi keperluan untuk mengadakan perhimpunan seperti ini di masa muka (http://marhaen.ngepeng.com/mar_a_greenboc05.html).

Ajar semula Sains, Matematik dalam bahasa Melayu
KUALA LUMPUR 8 Nov. – Kerajaan digesa mengembalikan semula pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu bagi mengangkasakan tamadun bangsa selain memenuhi peruntukan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan.

Ulasan: Terbukti Umno sengaja melanggar peruntukan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan. Inilah tradisi Umno yang terlalu mengikut pemimpin walaupun bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Akhbar diminta peka tanggungjawab sosial
KUALA LUMPUR 8 Nov. – Syarikat-syarikat akhbar diminta tidak memikirkan keuntungan semata-mata sebaliknya memenuhi tanggungjawab sosial mereka dalam menyampaikan mesej kerajaan kepada rakyat.

Ulasan: Sebenarnya kerajaan mempunyai berbagai cara untuk menyampaikan mesej kepada rakyat selain daripada akhbar. Akhbar sewajarnya sampaikan mesej rakyat kepada kerajaan.

Wujud badan cegah ketirisan


KUALA LUMPUR 8 Nov. – Enam cadangan dikemukakan kepada kerajaan untuk melonjak serta menyelamatkan ekonomi orang Melayu termasuk langkah mewujudkan Badan Pencegah Ketirisan (BPK). Cadangan tersebut dikemukakan dalam Usul Ekonomi dan Pendidikan yang dibentangkan Ketua UMNO Bahagian Lenggong, Perak, Datuk Saarani Mohamad pada Perhimpunan Agung UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Ulasan: Selagi Umno mengekalkan tradisinya berjinak-jinak dengan rasuah, selagi itulah ketirisan akan berlaku. Teringat kata Zunar di dalam kartunnya Hidung.. parti di sebalik Ah Seng.

Malaysia tidak pernah bantah
THE HAGUE, Belanda 8 Nov. – Singapura hari ini menyenaraikan undang-undang serta pelbagai kegiatan yang telah dijalankan oleh republik itu di Pulau Batu Putih sejak tahun 1847 hingga sekarang bagi mempertahankan tuntutan bahawa pulau itu adalah milik mereka.

Ulasan: Boleh mengguna tapi kena ingat siapa pemiliknya. Jiran yang jahat mengandaikan semua yang di gunakannya adalah miliknya.

No comments: