Friday, November 16, 2007

Klip video: Suruhanjaya Diraja mungkin ditubuh

KUALA LUMPUR: Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, tidak menolak kemungkinan kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menjalankan inkuiri berhubung kesahihan rakaman perbualan telefon yang didakwa antara seorang peguam dan hakim kanan mengenai pelantikan Ketua Hakim Negara...(BH, 16/11/07).

Ulasan: Rupanya tepatlah suara rakyat lama dulu supaya Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk menyiasat kes itu.

Singapura hanya pentadbir rumah api
SINGAPURA hanya pentadbir rumah api Horsburgh dan tidak lebih daripada itu, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) diberitahu semalam.
Sehubungan itu, peguam Prof James Crawford yang mewakili Malaysia berhujah semua kegiatan yang dilakukan oleh British dan Singapura berkaitan rumah api itu bukan satu perbuatan 'titre de souverin atau hak milik Pulau Batu Puteh....(BH, 16/11/07).

Ulasan: Mula-mula hanya tadbir rumah api kemudian perasan menjadi tuan pulau pula. Silap rupanya keputusan Singapura untuk keluar dari Malaysia...

Orang Melayu mesti tambah nilai diri: PM
MELAKA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang menekankan kepentingan orang Melayu dan umat Islam sentiasa menambah nilai dalam diri, mahu mereka menuntut ilmu pengetahuan seluas-luasnya dengan menjadikan pembangunan modal insan sebagai kepentingan utama....(BH, 16/11/07).

Ulasan: Pemimpin politik Melayu dalam kerajaan BN pula perlu hentikan rasuah dan penyelewengan dari negara ini. Tidak guna menjadi kaya dan berharta kalau caranya tidak halal.

BPR mula siasat bangunan runtuh di Pulau Banding
IPOH: Sepasukan pegawai dan anggota daripada bahagian Kejuruteraan Forensik Ibu Pejabat Badan Pencegah Rasuah (BPR) Putrajaya akan memulakan siasatan mereka hari ini berhubung kejadian runtuhan bangunan Perbadanan Taman Negeri Perak (PTNP) di Pulau Banding, Gerik, Selasa lalu. Pengarah BPR Perak, Samsiah Abu Bakar, berkata pasukan itu dengan dibantu pegawai dan anggota BPR Perak akan mengadakan siasatan di tapak runtuhan hari ini bagi mengenal pasti punca kejadian. Beliau berkata, pasukan itu yang dianggotai pakar teknikal akan mengumpul sampel fizikal seperti cebisan runtuhan untuk dibandingkan dengan spesifikasi yang digariskan dalam perjanjian pembinaan projek bernilai RM4.5 juta itu...(BH, 16/11/07)..

Nota: Akitek terbabit dalam projek berkenaan, Design Dimension Architect's (DDA).
Berita Harian difahamkan DDA adalah juruperunding utama dan ia melantik tiga lagi syarikat dalam pasukannya iaitu Syarikat City Perunding Sdn Bhd, Syarikat KH Zam Engineers Sdn Bhd dan Syarikat JB Consult. Sementara, konkraktor Kelas B, Syarikat Ribu Laksana (M) Sdn Bhd dilantik pada 30 Ogos 2004 sebagai kontaktor utama bagi pembinaan projek berkenaan yang dijadualkan siap pada Ogos 2005. Namun, projek berkenaan hanya dapat disiapkan pada Mac 2006 sebelum diserahkan kepada PTNM pada Jun 2006.

Ulasan: Pastikan yang bersalah, siapa saja, di hukum seadil-adilnya. Sedih juga wang rakyat RM4.5 juta hilang sekelip mata...

No comments: