Wednesday, November 21, 2007

Kerajaan pastikan SPR adil, demokratik – PM

SINGAPURA 20 Nov. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menegaskan sebagai ketua kerajaan di Malaysia, adalah menjadi tanggungjawab beliau memastikan mandat yang diperoleh daripada rakyat untuk memerintah negara diperoleh daripada kemenangan yang berwibawa. Sehubungan itu, kata Perdana Menteri, adalah menjadi hasratnya untuk memastikan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjadi sebuah badan yang adil dan demokratik serta membolehkan rakyat Malaysia yang mendaftar sebagai pemilih keluar mengundi.

Ulasan: Semua tindakan merasuah pengundi dalam pelbagai bentuk dan menggunakan jentera kerajaan contohnya kehadiran polis dan unit pencegah rusuhan mengganggu keselesaan ceramah pembangkang, penyokong-penyokongnya melakukan keganasan terang-terangan terhadap penyokong parti pembangkang seolah-olah mendapat restu dari pihak polis, itu budaya siapa? Rakyat tahu bahawa itu bukan budaya parti pembangkang di sini melainkan budaya parti memerintah yang terlalu lama di negara mana pun.

Bila rakyat semakin cerdik dan berfikir menggunakan akal yang waras, bukan perut, maka tiada lagi tempat untuk BN menguasai Malaysia.

Kerajaan terus galakkan pelaburan di WPI
KUALA LUMPUR 20 Nov. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, kerajaan akan terus berusaha menggalakkan pelaburan di Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) bagi membantu memacu pertumbuhan ekonomi negara. Perdana Menteri berkata, antara pelabur asing yang telah menunjukkan minat untuk melabur di WPI setakat ini ialah dari India, China, Singapura, Jepun dan negara-negara Asia Barat.

Ulasan: Sebelum ini pun pelaburan asing telah berlaku di banyak negeri di negara ini. Tapi kenapa sehingga WPI di kendalikan oleh Khazanah Nasional bukan oleh EPU seperti biasa? Kenapa sehingga negara jiran yang buruk, Singapura menjadi ahli jawatankuasa khas di peringkat menteri bagi memantau pelaksanaan pembangunan WPI. Projek WPI adalah masih milik Malaysia bukan milik Singapura...

Perjanjian konsesi lebuh raya belum diumum
KUALA LUMPUR 20 Nov. – Kerajaan belum memutuskan bila perjanjian konsesi lebuh raya akan diumumkan kepada orang ramai, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri S.Samy Vellu. Beliau berkata, perkara itu masih lagi dalam perbincangan di peringkat Kabinet dan sebarang keputusan akan diumumkan nanti.
Beliau diminta mengulas desakan ramai pihak yang mahu perjanjian konsesi bagi semua lebuh raya di negara ini didedahkan kepada orang ramai.

Ulasan: Oleh kerana perjanjian itu menggunakan DUIT RAKYAT sewajarnyalah di dedahkan kepada orang ramai. Kalau perjanjian itu menggunakan duit Umno dan/atau duit BN, rakyat tak perlu habis masa untuk tahu.

RM15 juta sehari beli rokok
KUALA LUMPUR 20 Nov. – Tiga juta rakyat Malaysia membelanjakan kira-kira RM15 juta sehari bagi membeli rokok, kata Setiausaha Parlimen Kementerian Kesihatan, Datuk Lee Kah Choon. Beliau berkata, angka yang dibelanjakan itu dijangka terus meningkat berikutan semakin ramai remaja mula merokok.

Ulasan: Kita wajar berhenti menghabiskan wang kita untuk menghisap yang haram dan memudaratkan diri sendiri dan orang lain.

Hakim Mahkamah Tinggi Syariah hadapi 5 tuduhan rasuah
IPOH 20 Nov. – Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Perak, Hassan Basri Shafie hari ini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini atas lima tuduhan meminta dan menerima rasuah melibatkan wang tunai RM5,200 dalam tiga kes berasingan antara Ogos dan September lalu.
Difahamkan beliau adalah hakim mahkamah syariah pertama di negara ini yang didakwa atas pertuduhan rasuah.

Ulasan: Pastikan keadilan meratai semua. Berani buat berani tanggung hukumannya.

Pekerja asing punca kadar penyakit meningkat
KUALA LUMPUR 20 Nov. – Walaupun pekerja asing memberi sumbangan ketara kepada produktiviti dan pembangunan fizikal negara tetapi golongan itu juga mengancam kesihatan rakyat. Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed berkata, kebanjiran pekerja asing di negara ini secara langsung membawa kepada penularan penyakit berbahaya.
‘‘Penyakit-penyakit yang tidak kedengaran sebelum ini secara tiba-tiba menjadi ancaman baru kepada negara ini,” katanya dalam teks ucapan perasmian Persidangan Pengurusan Risiko Perubatan Pencegahan Asia Pasifik Keempat di sini hari ini.

Ulasan: Gara-gara pemimpin hendak Malaysia maju cepat, inilah harga yang perlu di bayar oleh rakyat negara ini. Itu belum mengambil kira masalah keselamatan dsbnya.
Rakyat ada 2 pilihan: Kerajaan kena kurangkan pekerja asing yang bermasalah atau pilih kerajaan yang berakhlak dalam pilihan raya yang akan datang.

Sistem pilihan raya Malaysia telus, adil: PM
SINGAPURA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam menolak dakwaan kononnya kemenangan Barisan Nasional (BN) dalam setiap pilihan raya umum sudah dirancang, sebaliknya mandat itu diputuskan rakyat menerusi sistem pilihan raya yang telus dan adil. Perdana Menteri menegaskan sejak sekian lama sistem berkenaan dijalankan dengan adil dan bersih tanpa campur tangan parti pemerintah.

Ulasan: Jangan hanya melihat sesuatu itu dari sudut Umno dan BN. Tanyalah parti pembangkang adakah sistem pilihan raya kita adalah yang telus dan adil? Kalau pilihan raya kita adalah telus dan adil kenapa pemantau pilihan raya antarabangsa tidak di beri izin kesini?

Yang tentu menang bila pilihan raya kita mejadi BERSIH, TELUS dan ADIL ialah rakyat dan yang selamat ialah negara. Parti politik pemerintah contohnya BN/UMNO adalah tidak kekal dan boleh berubah, boleh datang dan pergi tetapi yang sudah tentu akan mendapat manfaat ialah rakyat dan negara.

Tiada komisen beli alat pertahanan
KERAJAAN tidak pernah mengambil sebarang komisen daripada urusan pembelian kelengkapan pertahanan, kata Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Zainal Abidin Zin.
Katanya, sistem pembelian harta kerajaan adalah berdasarkan peraturan diluluskan, iaitu bermula dengan cadangan kementerian dan diputuskan oleh Kabinet pada peringkat akhir.

Ulasan: Tapi rakyat jadi confuse bila ada orang yang dapat komisyen dari pembelian alat pertahanan negara kita contohnya kapal selam Scorpene dan jet pejuang Sukhoi.

Anwar terus mengulangi dakwaannya, Najib dengan kuasa yang dimilikinya telah melantik syarikat milik Abdul Razak, sebagai agen menguruskan pembelian kapal selam daripada Perancis dengan komisyen berjumlah RM520 juta. Anwar juga turut mendedahkan pembabitan Najib dalam pelantikan syarikat bekas Menteri Penerangan, Dato’ Seri Adib Adam sebagai broker pembelian jet pejuang Sukhoi Russia yang melibatkan pembayaran komisyen berjumlah RM400 juta (http://lahabau.blogspot.com/2007/04/skandal-najib-pemimpin-umno-tidak.html).

Sila siasat untuk pastikan duduk perkara.
KOTA BHARU: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengarahkan semua pegawai dan anggota penguatkuasanya mengisytiharkan harta masing-masing bagi memastikan tiada kakitangannya menyalahgunakan kuasa dan rasuah.

Ulasan: Sila tanya pemandu lori dan pemandu teksi kalau mahu tahu kehebatan pegawai dan anggota penguatkuasa JPJ.

Tolak pindaan Perkara 114
Semalam Menteri di JPM Nazri Aziz membentangkan rang undang-undang bagi meminda Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan bagi menaikkan umur persaraan wajib anggota Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dari 65 tahun sekarang ke 66, termasuklah Pengerusinya. Pengerusi dan anggota SPR menurut Perkara 114 (1) dilantik oleh Yang Di Pertuan Agong setelah berunding dengan Majlis Raja-raja. Dan menurut Perkara 114 (3) mereka berkhidmat sehingga umur 65 atau ditamatkan perkhidmatannya atas apa-apa sebab sebagaimana terkandung dalam peruntukkan tersebut...( http://n32.blogspot.com/, 21/11/07).
Ab. Rashid yang terlibat mengendalikan enam pilihan raya umum sebelum ini...(UM, 21/11/07)

Ulasan: Cukuplah kehebatan Tan Sri selama ini. Berilah jawatan Pengerusi SPR itu kepada orang lain boleh dan yang mungkin lebih hebat serta lebih berwibawa membawa SPR ke kemuncak harapan rakyat iaitu melaksanakan pilihan raya yang BERSIH dan ADIL dalam negara ini.

No comments: