Friday, November 23, 2007

Universiti Al-Azhar Rekomendasikan Buku-Buku Al-Ikhwan Al-Muslimun untuk Disebarluaskan

Maj’ma Al-Buhuts Al-Islamiyah (Forum Kajian Islam) yang merupakan divisi keilmuan tertinggi di Al-Azhar Kairo, mengeluarkan rekomendasi tentang sejumlah buku karya para pemimpin Al-Ikhwan Al-Muslimun.
Buku-buku itu dinilai layak untuk diketahui masyarkat luas karena “di dalamnya terdapat faedah dan manfaat luar biasa bagi kaum Muslimin melalui penyebaran dakwah Al-Ikhwan yang baik”...(eramuslim.com, 23/11/07).

Ulasan: Mari kita baca dan amalkan serta sampaikan kepada orang lain.

Pampasan RM380j jika tol tak naik
KUALA LUMPUR 22 Nov. – Kerajaan terpaksa membayar pampasan berjumlah RM380 juta kepada syarikat konsesi lebuh raya jika kadar tol tidak dinaikkan pada tahun hadapan, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri S. Samy Vellu.

Ulasan: Ini semua angkara perjanjian di antara kerajaan dan syarikat konsesi yang di buat secara rahsia tapi menggunakan wang rakyat. Sila jadikan dokumen itu harta awam kerana itu bukan berkenaan keselamatan negara.

Tiga juta rakyat Malaysia disahkan sakit mental
SUNGAI PETANI 22 Nov. - Sebanyak 16 peratus atau tiga juta daripada 26 juta penduduk di negara ini disahkan mengalami sakit mental dan jumlah ini adalah sesuatu yang membimbangkan, kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Ulasan: Apabila negara memperkecilkan peranan agama di dalam kehidupan inilah antara akibatnya.

Beri peluang kaum lain berniaga
PUTRAJAYA 22 Nov. – Usahawan bukan bumiputera perlu menyedari perubahan dalam sektor perniagaan yang membuka peluang kepada kaum lain untuk bersaing di pasaran terbuka tanpa disekat oleh kuasa monopoli.
Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, arus perubahan yang melanda sektor perniagaan menuntut penyertaan bersama dan persaingan daripada semua bangsa.

Ulasan: Monopoli akan berakhir dengan kekacauan apabila golongan tertindas bangun mengambil haknya seperti yang pernah berlaku di Indonesia.

Felda umum bonus RM146.4j kepada peneroka
KUALA LUMPUR 22 Nov. - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pembayaran bonus insentif produktiviti berjumlah RM146,388,200 kepada 90,322 orang peneroka Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) di seluruh negara.
Timbalan Perdana berkata, pembayaran bonus itu akan dibuat pada akhir Disember ini.

Ulasan: Beri duit ambil. Tapi bila mengundi dalam pilihan raya nanti sila pangkah selain BN kerana budaya hidupnya rasuah yang merosakkan negara kita.

Ahli politik Terengganu disiasat BPR
KUALA TERENGGANU 22 Nov. – Seorang ahli politik terkenal merupakan antara 70 individu yang disiasat oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) di negeri ini sejak awal tahun ini berhubung maklumat kegiatan rasuah yang melibatkan mereka.

Ulasan: Berani buat berani tanggung hukuman. Kalau BPR tidak di bawah PM alangkah bagusnya...

No comments: