Tuesday, December 05, 2006

Cadangan diberi gelaran ‘Penganjur Utama Kemerdekaan’

FELLOW Penyelidik Kanan, Institut Tamadun dan Dunia Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datuk Dr Syed Hussein Al-Attas mencadangkan Presiden Umno pertama, Datuk Onn Jaafar diberi gelaran ‘Penganjur Utama Kemerdekaan’. Beliau membuat cadangan itu ketika ditanya seorang peserta Seminar Kebangsaan Mengenai Pemikiran Datuk Onn sama ada tokoh Umno itu layak diberikan gelaran 'Bapa Kemerdekaan' menggantikan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj...

Ulasan: Yang terawal meniupkan semangat kemerdekaan di mana-mana bumi Islam ialah para ulama kerana penjajahan secara asasnya adalah bertentangan dengan Islam. Tidak mungkin penjajah kafir dan Islam akan dapat hidup bersama.

Sayangnya puak nasionalis pandai mengambil peluang daripada keikhlasan ulama. Hasilnya ulama kembali ke masjid atau pondok @ pesantren masing-masing untuk mendidik umat sementara puak nasionalis menjadi pemerintah anak pribumi sendiri yang rupa-rupanya...Indian in blood and colour, but English in taste, in opinions, in morals, and in intellect.

Tamsil: Presiden Sukarno memang menipu Teungku Daud Beureueh kerana TIDAK pernah melaksanakan janjinya. Apa janjinya? "Teungku Daud Beureueh pernah menyatakan: "Lebih setahun sesudah proklamasi kemerdekaan, pada waktu tentara Belanda dan Sekutu sedang melancarkan serangan secara besar-besaran, dimana para pemuda kita sudah ribuan bergelimpangan gugur di medan perang, datanglah Sukarno ke Aceh...Dia datang menjumpai saya menerangkan peristiwa-peristiwa dan perkembangan revolusi. Dalam pertemuan itu saya tanya Sukarno: "Untuk apa Indonesia merdeka?" Sukarno menjawab: "Untuk Islam kak". Dia memanggil kakak kepada saya. Saya tanya lagi, "betulkah ini?". Jawabnya, "betul kak". Saya tanya sekali lagi, "betulkah ini?". Dia jawab, "betul kak". Saya ulangi lagi, "betulkah ini ?". Pada waktu inilah Sukarno berikrar: "Kakak! Saya adalah seorang Islam. Sekarang kebetulan ditakdirkan Tuhan menjadi Presiden Republik Indonesia yang pertama yang baru kita proklamasikan. Sebagai seorang Islam, saya berjanji dan berikrar bahwa saya sebagai seorang presiden akan menjadikan Republik Indonesia yang merdeka sebagai negara Islam dimana hukum dan pemerintahan Islam terlaksana. Saya mohon kepada kakak, demi untuk Islam, demi untuk bangsa kita seluruhnya, marilah kita kerahkan seluruh kekuatan kita untuk mempertahankan kemerdekaan ini" (S.S. Djuangga Batubara, Teungku Tjhik Muhammad Dawud di Beureueh Mujahid Teragung di Nusantara, Gerakan Perjuangan & Pembebasan Republik Islam Federasi Sumatera Medan, cetakan pertama, 1987, hal. 76-77).

Dengan ikrar Soekarno itulah, Teungku Daud Beureueh percaya kepada Soekarno untuk ikut mempertahankan kemerdekaan RI Yogyakarta, (salah satunya dengan tulus ikhlas menyumbangkan pesawat udara kepada RI Yogyakarta).Tetapi, ternyata Ikrar Soekarno itu hanyalah alat penipu saja….(http://www.dataphone.se/~ahmad/030713.htm).

No comments: