Friday, December 22, 2006

‘Tidak potong tangan’

BANDA ACEH: Calon disebut-sebut memenangi pilihan raya gabenor Aceh menyatakan beliau akan menyekat undang-undang memotong tangan pencuri jika undang-undang syariah diluluskan sebelum beliau mengangkat sumpah.
“Saya akan menyekat pelaksanaan undang-undang ini,” kata Irwandi Yusuf, bekas ketua pemisah Gerakan Aceh Merdeka (GAM) yang mendahului undi untuk menjadi gebenor wilayah itu menerusi pilihan raya awal bulan ini.

Ulasan: Islam yang di amalkan dan di sampaikan Rasulullah s.a.w. sudah cukup sempurna. Tak perlu di tambah dan tak boleh di kurangi. Senang saja: Just DO it. Tidak ada ertinya kalau undang-undang syariah diluluskan tanpa potong tangan. Bertanyalah kepada pakar bila kita tidak tahu. Sayangkan dan lindungi rakyat yang ramai atau pencuri?

Mutakhir
Irwandi angkat sumpah gabenor Aceh

BANDA ACEH 8 Feb. – Bekas pemimpin pemisah hari ini mengangkat sumpah sebagai Gabenor Aceh, mengukuhkan lagi perjanjian damai yang menamatkan perang selama tiga dekad.
Irwandi Yusuf, 46, yang melepaskan diri daripada penjara semasa tsunami 26 Disember 2004 mengangkat sumpah jawatan dengan menjunjung senaskhah al-Quran dan patuh kepada pancasila dan perlembagaan Indonesia...(Utusan Malaysia, 9/2/07).

Ulasan: Jangan sia-siakan harapan umat Aceh yang mahukan Islam sebagai cara hidup yang syumul.

No comments: