Thursday, December 14, 2006

RM11 bilion dibelanja ambil alih semula syarikat

KUALA LUMPUR 13 Dis. – Sebanyak RM11 bilion dibelanjakan oleh kerajaan bagi mengambil alih syarikat yang diswastakan bagi tempoh 1983 hingga 2005, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Abdul Raman Suliman.
Menurut beliau, antara syarikat yang diambil alih ialah Sistem Pengangkutan Laju Ringan (Star-LRT) dengan kos pengambilalihan RM3.2 bilion dan Aliran Laju Ringan Putra (RM4.4 bilion).
Syarikat lain yang diambil alih selepas menghadapi pelbagai masalah pengurusan dan kewangan selepas diswastakan katanya, ialah Lebuhraya Seremban-Port Dickson (RM142 juta), Penjara baru Kuching (RM135 juta), Malaysia Airlines System Bhd. (RM2.8 bilion), Sistem Pembentungan Negara (RM193 juta) serta Unit Kajian Melaksana dan Gunaan Orang Islam (RM8.3 juta).

Ulasan: Sebanyak itu duit rakyat di gunakan untuk menyelamatkan syarikat kroni BN/UMNO yang bermasalah (rugi?). Waktu buat untung, enjoy sana-sini lupa rakyat, waktu rugi duit rakyat di habiskan untuk selamatkan kroni. Tak pandai berniaga, jangan berniaga atau belajar dulu daripada orang lain yang hebat.

No comments: