Thursday, December 14, 2006

Perceraian pasangan muda Islam tinggi

KUALA LUMPUR: Perceraian pasangan Islam muda lebih tinggi berikutan ketiadaan asas pendidikan agama kukuh serta tidak memahami hak dan tanggungjawab yang datang dalam kehidupan berumahtangga.
Presiden Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Zainur Rijal Abu Bakar, berkata kebanyakan mereka bersama selepas lama bercinta tetapi gagal memahami dengan jelas hak dan tanggungjawab dalam perkahwinan.

Ulasan: Pada sesiapa yg belum nikah, berhati-hati dalam memilih pasangan hidup, mesti utamakan hidup beragama Islam melebihi yang lain contohnya kecantikan dsbnya. Amalkan seperti kehendak semua Hadith, Insya Allah jodoh anda akan selamat.

Pada yang sudah nikah, asuhlah diri dan pasangan supaya benar-benar kenal dan cinta Allah dan agama dan merindui kehidupan akhirat.

Kalau tidak, bila terperangkap dengan masalah baru hendak kembali kepada agama Islam. Agak susah. Waktu tengah berseronok, tidak mengambil kisah pasal agama.

Sebenarnya seronok dan senang hidup beragama kerana agama adalah tempat rujukan tertinggi. Hidup dengan isteri atau suami yang patuh beragama adalah lebih senang...sebab dia akan ikhlas bila dia sayang kita kerana Allah bukan kerana sebab dunia yang sementara. Kalau dia marah kerana sesuatu sebab yang patut, dia tidak akan melanggar peraturan agama contohnya kejam, mendera, dsbnya.

Di samping sibuk bekerja mencari rezeki halal janganlah lupa iaitu peuntukkan masa untuk mencari ilmu agama, ilmu akhirat, dan amalkan serta sampaikan. Sampai-sampaikanlah kepada kawan-kawan supaya kita hebat di dunia ini dan di kehidupan akhirat nanti..

No comments: