Wednesday, July 23, 2008

Dua pegawai kanan ATM saman Raja Petra

KUALA LUMPUR 22 Julai - Pegawai kanan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Leftenan Kolonel Abdul Aziz Buyong dan isteri, Leftenan Kolonel Norhayati Hassan hari ini memfailkan saman fitnah terhadap pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin bagi menuntut ganti rugi RM1 juta setiap seorang.
Abdul Aziz dan Norhayati menyaman Raja Petra kerana didakwa membuat akuan bersumpah yang berunsur fitnah dengan mengaitkan mereka berdua dalam kes bunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu….
Nota: Pada 17 Julai lalu, Raja Petra telah dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini atas tiga tuduhan memfitnah isteri Timbalan Perdana Menteri, Rosmah Mansor, Abdul Aziz dan Norhayati melalui akuan bersumpah tersebut.

Ulasan: Selepas ini rakyat hendak melihat pula saman isteri Timbalan Perdana Menteri, Rosmah Mansor. Bila? TPM kenapa susah payah bersumpah kerana sumpah tidak ada dalam prosedur dalam undang-undang jenayah Islam. Kes Altantuya menjadi lebih menarik. Sama-samalah kita tengok siapa yang kena.

Penggunaan beg plastik diharamkan di Los Angeles
LOS ANGELES: Majlis Bandaraya Los Angeles yang mengundi semalam mengharamkan penggunaan beg plastik di pusat beli-belah mulai 1 Julai 2010.
Sehubungan itu, pengunjung hanya dibenar membawa beg sendiri untuk memasukkan barangan yang dibeli atau membayar 25 sen untuk mendapatkan beg kertas.
Pegawai majlis bandaraya itu berkata, pengharaman beg plastik itu sebagai langkah mengurangkan sisa buangan di Los Angeles, yang menyaksikan penggunaan lebih 2.3 bilion beg plastik setahun…(BH, 22/7/08).

Ulasan: Sebelum ini telah di laksanakan di China. Kita pula bila?

Singapura tuntut perairan Batu Puteh
SINGAPURA: Singapura menuntut kawasan perairan wilayah dan Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) di sekitar Batu Puteh, yang diberikan kepada republik itu oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), Mei lalu.
Menteri Kanannya, Balaji Sadasivan, berkata Singapura mempunyai kawasan perairan wilayah sehingga maksimum 12 batu nautika dan EEZ yang konsisten dengan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bersatu mengenai Undang-undang Laut (UNCLOS) pada 10 Disember 1982…(BH, 22/7/08).

Ulasan: Tuntutlah apa-apa yang patut sementara kerajaan BN tengah nazak. Apakah Singapura seperti Belanda minta tanah? Kita faham benar orang yang tanahnya terhad menjadikan tanah sebagai agenda utama. Katanya sekarang banyak lori pasir Malaysia membawa pasir ke Singapura macam dulu walaupun ada larangan. Apa sudah kepada kerajaan BN jadi lembik mempertahankan negara?

No comments: