Thursday, July 10, 2008

Singapura digesa bebaskan mahkamah

SINGAPURA 9 Julai - Persatuan Majlis Peguam Antarabangsa (IBA) menegaskan bahawa Singapura perlu membebaskan mahkamah di negara ini daripada pengaruh kerajaan dan mengangkat standard hak asasi manusianya ke peringkat antarabangsa.
Institut Hak Asasi di bawah naungan IBA dalam satu laporan setebal 72 muka surat yang dikeluarkan lewat malam tadi, turut menyuarakan kebimbangan mengenai sekatan kebebasan bersuara di republik ini…

Ulasan: Apakah rakyat hanya menjadi economic animals yang tiada mengenal kebebasan?

Singapura beli F-35 bukan ancaman
SUBANG 9 Julai - Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) tidak melihat cadangan Singapura untuk membeli 100 pesawat tempur kalis radar F-35 sebagai satu ancaman.
Panglima TUDM, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin berkata, cadangan republik itu merupakan amalan biasa sesebuah negara dalam memodenkan angkatan tenteranya dan ia tidak perlu dibimbangi…

Ulasan: Negara yang kecil tapi memerlukan 100 pesawat tempur pun di lihat bukan ancaman? Di negara kita mungkin orang tertentu sibuk mengira wang atas angin (nama lain bagi komisyen) daripada kontrak bekalan pesawat tempur. Jangan satu hari nanti kita takut menghadapi gertakan jiran yang selalu mengganggu kita.

No comments: