Thursday, July 31, 2008

Umpama bercerai talak tiga, sukar kahwin semula - Ali Rustam

MELAKA: Kesanggupan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk melihat PAS berbincang dengan Umno mengenai perpaduan Melayu dan Islam adalah satu perubahan yang baik yang sedang berlaku dalam PAS, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Ali Rustam. Beliau berkata kebiasaannya Nik Aziz dan PAS tidak berapa terbuka untuk berbincang dengan Umno terutama yang berkaitan perpaduan orang Melayu dan Islam.
"Nampak ada perubahan, satu perkembangan yang baik. Tak eloklah dalam hal agama kita berbalah-balahan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Penyelidikan dan Penulisan Sejarah Nasional Malaysia di sini hari ini.
Mengenai cadangan Nik Aziz supaya Umno dan PAS dibubarkan bagi membuka laluan kepada penubuhan sebuah parti baru berlandaskan Islam, Mohd Ali berkata kenyataan itu menunjukkan seolah-olah PAS tidak lagi serasi dengan Pakatan Rakyat dan cuba untuk kembali bekerjasama dengan Umno…(Bernama, Rabu, 30 Julai 2008).

Ulasan: Bila PAS masuk perangkap menemui pemimpin UMNO di sebalik nama muzakarah (atau muqabalah), pemimpin UMNO terus membuat kenyataan untuk merosakkan imej dan melemahkan PAS sekaligus memecahkan Pakatan Rakyat. Kenapa salahkan musuh kalau kita memberi umpan? Ingatkan mengena rupa-rupanya masuk perangkap.

Pas jawab esok - Hadi dijangka umum pendirian tawaran UMNO kongsi tadbir Perak
KUALA LUMPUR 29 Julai – Pendirian Pas berhubung cadangan penubuhan kerajaan gabungan dengan UMNO di Perak akan ditentukan pada Khamis ini.
Utusan Malaysia difahamkan satu mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pas Pusat dijadual diadakan di ibu pejabat parti itu di Jalan Raja Laut di sini, Khamis ini bagi membincangkan isu tersebut. Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dijangka mengumumkan keputusan yang dicapai selepas mesyuarat itu…

Ulasan: Menteri Besar Perak dan Mohamad Sabu telah pun menjawab ajakan UMNO sebelum ini.

Ministry stands by HKL medical report on Saiful's sodomy claim
PETALING JAYA: The Health Ministry will stand by the medical findings of Hospital Kuala Lumpur (HKL) on Mohd Saiful Bukhari Azlan.
Director-General Tan Sri Dr Ismail Merican said the examination on Mohd Saiful on June 28 was according to standard operating procedures with “strict adherence to medical ethics, confidentiality and professionalism.”
“The details of the findings have not and will be not be disclosed to any unauthorised personnel or agency,” he said in a press statement yesterday…

Ulasan: Walaupun untuk menegakkan benang yang basah? Sejarah yang ada menunjukkan polis kita begitu profesional untuk mempengaruhi pegawai perubatan supaya bertindak tidak profesional. Lihat umpamanya bila kecederaan Anwar di pukul oleh KPN Rahim Noor di dalam lokap.

Jabatan polis seleweng RM98j?
KUALA LUMPUR - Ahli Exco Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM), Tan Sri Robert Phang mendakwa baru-baru ini beliau menerima surat layang yang mendedahkan penyalahgunaan kuasa sebuah jabatan polis.
Robert memberitahu, kandungan surat sepanjang lapan helai itu antara lainnya menceritakan berlaku penyalahgunaan kuasa dalam pemberian kontrak pembelian kelengkapan barangan kegunaan jabatan tersebut yang berjumlah hampir RM98 juta…(berita@kosmo.com.my, Julai 30, 2008).

Ulasan: Tidak ramai manusia yang tidak cinta kepada wang. BPR sila siasat. Wang haram bukan milik kita.

'Keluar segera dari UK'
LONDON: KIRA-KIRA 30,000 rakyat Malaysia yang tinggal melebihi tempoh yang dibenarkan di United Kingdom (UK) diminta segera meninggalkan negara itu.
Timbalan Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di sini, Rustam Yahaya, berkata Malaysia berada dalam kelompok lima negara paling ramai rakyatnya tinggal melebihi tempoh di negara berkenaan dengan kebanyakan kaum Cina yang bekerja di restoran dan kedai makanan…

Ulasan: Ingatkan hanya pendatang asing sebegitu hanya di negara kita. Siapa ikut siapa?

'Jangan cium wanita India'
LONDON: Kalangan profesional dan usahawan muda Britain yang merancang meneroka peluang perniagaan atau tugas di India, kini berdepan senarai 'etika' yang perlu dipatuhi, termasuk melarang perbuatan mengucup wanita India sebagai tanda selamat tinggal.
Kelas yang turut dikenali ‘taklimat kebudayaan’ adalah sebahagian siri diadakan di Kota London bagi memastikan persefahaman lebih mendalam kalangan ahli perniagaan dan lelaki Britain mengenai amalan dan budaya India…

Ulasan: Ciuman tanpa ikatan yang halal menjatuhkan maruah wanita di mana saja.

'Suami tidak kisah saya bogel'
PARIS: Wanita Pertama Perancis, Carla Bruni-Sarkozy berkata suaminya tidak marah apabila mendapat tahu yang beliau pernah bergambar bogel ketika bekerja sebagai model dulu. Bruni berkata beliau mengumpulkan gambar bogelnya yang lama dan menunjukkannya kepada Presiden Nicolas Sarkozy pada awal perhubungan mereka dan menyatakan, "anda mesti tahu mengenai ini sebab lambat laun ia akan didedahkan."…

Ulasan: Ada orang yang hebat di mata rakyat tetapi tidak boleh mengawal isterinya.

Saiful tak pernah lakukan pemeriksaan akibat liwat - Pusrawi
KUALA LUMPUR 30 Julai – Hospital Pusrawi Sdn. Bhd. hari ini menafikan bahawa seorang doktor pakarnya telah melakukan pemeriksaan terhadap aduan liwat terhadap Mohd. Saiful Bukhari Azlan pada 28 Jun lalu.
Sebaliknya, pihak hospital itu menegaskan, pegawai perubatannya, Dr. Mohamad Osman Abdul Hamid bukan seorang doktor pakar dan tidak pernah menjalankan pemeriksaan aduan sodomi (liwat) ke atas Mohd. Saiful Bukhari.
Sebaliknya, Pengarah Perubatan Hospital Pusrawi, Dr. Kamarudin Ahmad dalam sidang akhbarnya di sini petang ini memberitahu, Dr. Mohamad Osman hanya pegawai perubatan yang bertugas di Klinik Kemalangan dan Kecemasan pada hari berkenaan.
“Beliau (Dr. Mohamad Osman) bukan seorang doktor pakar... dia menasihatkan pesakit (Mohd. Saiful Bukhari) supaya menjalani pemeriksaan lanjut di hospital kerajaan…(30/07/2008, 3:50pm).

Ulasan: Bermakna Saiful telah di periksa oleh Dr. Mohamad Osman Abdul Hamid seperti laporan yang bocor dan ramai yang sudah membacanya. Bagaimana laporan hospital kerajaan?

Contohi Malaysia angkat darjat wanita – Rosmah
LUSAKA 29 Julai – Kejayaan Malaysia dalam mengangkat darjat kaum wanita wajar dicontohi oleh negara-negara yang masih berusaha untuk memberi hak dan peluang kepada golongan tersebut.
Isteri Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berkata, kaum wanita di sesetengah negara Afrika masih menghadapi masalah yang pernah dialami oleh kaum wanita di Malaysia kira-kira 30 tahun lalu…

Ulasan: Di mana-mana saja tanpa agama yang betul, kebanyakan wanita hanya menjadi binatang ekonomi untuk bekerja dengan upah menarik dan hujungnya menjadi objek seks untuk lelaki selain dari pelacur yang bersepah, pelayan dan seumpamanya. Siapakah dapat menyelamatkan mereka?

No comments: